tech365
youtube-logo-background

YouTube komt met eigen ‘stories’ variant voor casual content

Stories kennen we inmiddels al een tijdje van Snapchat en Instagram. Een tijdje terug kwam Facebook hier ook mee op de proppen en inmiddels lijkt ook YouTube een graantje mee te willen pikken. Maar heeft het voor YouTube nog zin om een dergelijke manier van content creëren toe te voegen? Of hebben ze de boot gemist?

Snapchat wist een solide basis te leggen voor het delen van je verhaal via korte video’s. Je kunt ze opleuken met stickers, grappige filters en tekst, en laatst ze vervolgens voor je volgers. YouTube heeft dit nu ook, en noemt het ‘Reels’. De video’s die je maakt mogen maximaal 30 seconden lang zijn en kun je, net als bij Snapchat, voorzien van allerlei meuk. Het doel volgens Google is vooral het bieden van veel meer korte creaties en dagelijkse updates. Wat meer casual posts zeg maar.

YouTube Reels

Leuk idee van YouTube, maar ik vraag mij sterk af of de community hierop zit te wachten. De laatste tijd heeft Google’s videodienst al zo’n hele goede band met enkele van haar grootste content creators. Er zijn veel klachten over de transparantie van het hele advertentieplatform en het demonitized van veel video’s wegens zogenaamde schending van de regels. Of de nieuwe feature straks globaal geadopteerd gaat worden in de community blijft voor YouTube nog even spannend. Ik heb er een hard hoofd in en betwijfel of het gaat aanslaan. YouTube wil graag een hoger social media gehalte, maar worstelt nog flink om het voor elkaar te krijgen.

De nieuwe functionaliteit wordt langzaam op beta-basis uitgerold voor bepaalde groepen gebruikers van het platform. Wanneer de nieuwe feature voor iedereen beschikbaar is maakt YouTube nog niet bekend.

Martijn

Martijn is naast eigenaar van tech365 ook werkzaam als IT Professional. Zijn passies zijn gadgets, fotografie en alles wat met automotive te maken heeft. Je kunt hem ook vinden als blogger op wielerblog www.lifebehindbars.nl