Het merk Xiaomi is in Nederland al wat langer bekend. Tenminste, een deel van de mensen is bekend met een enorm klein deel van de producten van het merk. Speur je weleens op AliExpress, dan heb je ze ook regelmatig voorbij zien komen. Soms onder de naam Xiaomi, soms alleen “Mi”, en mogelijk ook onder serienamen zoals “Aqara”. Ze verkopen zelf in Nederland wat goedkoper smartphones in een bak bij het Kruidvat. Toch is dit niet wat het merk doet, en helemaal niet als je kijkt hoe het zichzelf positioneert in andere Europese landen. Maar waarom dan niet in ons kikkerlandje? Nou, sinds vandaag doen ze dat dus wel.
Benelux launch in Amsterdam
Ik was uitgenodigd om de launch van Xiaomi in de Benelux bij te wonen in het Bimhuis in Amsterdam. Zogezegd, zo gedaan. Eenmaal aangekomen in het Bimhuis was het wel duidelijk dat dit niet een kleinschalig evenement was. Vaak is het zo dat je in Nederland een vast groep mensen ziet en dit zijn er meestal zo’n 20-30. Het was goed druk en gevuld met mensen van de bekende media en influencers. Ik wordt wisselend onder deze noemers weggezet en het is natuurlijk best tof dat je uitgenodigd word om een dergelijke launch bij te wonen. Goed, even een korte chat met enkele mensen gaf mij al snel het gevoel dat ook zij zich net als ik afvroegen wat Xiaomi eigenlijk van plan is in de Benelux. Gaan ze enkel via de website aanbieden? Komen er mi-stores? Of is het enkel de naamsbekendheid en volwassenheid die zij willen laten zien.

Dit laatste was eigenlijk goed duidelijk toen de presentatie eigenlijk begon. Op het podium introduceerde Alvin Tse zichzelf als Head of European Marketing van Xiaomi. Gelukkig sprak hij een lekker woordje Engels. Dit klinkt misschien logisch, maar ik heb inmiddels aardig wat Aziatische presentatoren mogen aanhoren die dachten dat zij goed Engels spraken. Ik kan mij van de inhoud niets herinneren. Zegt dat genoeg? Tse heeft hier gelukkig geen last van en ik moet zeggen dat het een presentatie was zoals je die van een serieuze tech-speler mag verwachten. Goede video’s, genoeg specs en duidelijkheid in dat wat zij vinden dat een product onderscheid van de rest. Die volwassenheid van Xiaomi kwam duidelijk naar voren, ondanks dat het bedrijf slechts 9 jaar bestaat.
Amazing products, honest pricing
Volgens de filososie van Xiaomi draait het om vier pilaren die gezamenlijk zorgen voor “Amazing Products, honest pricing”. Innovatie, Design, Quality, en Value for money. Dit aangevuld met de bedrijfsfilosofie dat zij nooit meer dan 5% netto winst maken op een product zorgt voor de realisatie van die slogan. Kijk je naar Innovatie en Design, dan is Xiaomi verder dan je wellicht al denkt. Zo waren zij de eerste met een full display zonder notch door de camera uitschuifbaar te maken, en wisten zij de vingerafdrukscanner al onder het scherm te plaatsen voordat de andere grote merken dit deden. Dit is ineens een heel ander merk dan dat wat je kent van die goedkope telefoon bij de Kruidvat. Ondanks de beperkte groei in omzet in de telecomwereld is Xiaomi de afgelopen jaren nog steeds blijven groeien. En best flink ook.
Een van de belangrijkste manieren om naar Xiaomi te kijken is als Internetbedrijf. Huh, geen smartphone producent? Nee, Xiaomi maakt wel degelijk smartphones maar het ziet zichzelf als een bedrijf dat smartphones en slimme hardware maakt en dit verbindt door middel van een IoT-platform. Vandaar dus een internetbedrijf en geen smartphone fabrikant. En eentje die nu haar zinnen gezet heeft op een flink aandeel in deze markt in de Benelux, na andere landen in Europa zoals Italië en Spanje. En ik had het net al even over dat stukje: “hoe dan”. Xiaomi gaat officiële Mi-stores in Nederland beginnen en op de website een Nederlandse webshop aanbieden.
Naast wat cijfers en de visie van het merk was er natuurlijk ook nog tijd voor wat nieuwe producten. De Mi 9, RedMi Note 7, en de Mi Band 3 werden uitgebreid besproken en ondersteund door voorbeelden en flitsende video’s. Het totaalplaatje klopte gewoon. En is er nog het element prijs. Voor de Nederlandse markt werden de prijzen bekend gemaakt en wauw, je kunt je eigenlijk niet voorstellen dat een merk als Xiaomi in staat is zulke producten te lanceren voor dergelijke scherpe prijzen.
Xiaomi Mi 9
Als eerste lanceerde Xiaomi het schitterende vlaggenschip, de Mi 9, voorzien van een triple camera met 48MP, krachtige 4e generatie Qualcomm Snapdragon 855, 20W wireless quick charging, en 6,4-inch AMOLED-scherm. Een toestel dat door de Snapdragon 855 ook geschikt is voor 5G connectiviteit, en AI heeft voor het maken van de perfecte foto. Er is nog steeds een front-camera in het scherm, echter is hij erg klein en valt nauwelijks op. De vingerafdrukscanner bevindt zich bij dit toestel onder het scherm. Dit alles met een vanaf prijs van €449 voor de versie met 64GB opslagruimte en €499 voor de 128GB variant. Een mega scherpe prijs als je het mij vraagt.

Redmi Note 7
Het tweede toestel dat aan bod kwam was de Redmi Note 7. Dit toestel richt zich vooral op een langere levensduur. Niet voor mensen die ieder jaar het nieuwste van het nieuwste willen, maar toch voor een scherpe prijs een goed toestel willen hebben. Zo is hij voorzien van een dubbele camera aan de achterzijde van maar liefst 48MP, een 6,3-inch lcd-scherm, Qualcomm Snapdragon 660 processor en een 4000mAh accu. Interessant is de keuze voor een USB-C-connector, iets wat je vaak alleen maar op een high end toestel zult vinden. Toch heeft de Redmi deze connector gekregen. Daarnaast heeft hij ook een 3,5mm jack zodat je kunt opladen en muziekluisteren tegelijk. Prijs? De 3GB versie met 32GB opslag kost slechts €199. Ga je voor de 4GB variant met 64GB opslagruimte dan ben je €229 kwijt.

Mi Band 3
Als laatste werd de Mi Band 3 nog even getoond. Niet echt een nieuw product in het assortiment, maar wel voor de Benelux. Met een prijs van 29,99 heb je je eigen fitness tracker voorzien van een Full OLED touch display, 20 dagen batterij duur en hartslagmeter. In de speciale app voor de Band 3 kun je allerlei interessante gegevens terugvinden over je hartslag, prestaties, en je slaapritme. Door hem te koppelen aan je smartphone heb je realtime informatie en kun je er ook een telefoongesprek mee aannemen of ophangen en op de hoogte blijven door middel van notificaties.

Binnenkort meer!
Het is nog niet bekend wanneer de eerste Mi-stores open gaan in de Benelux, maar na deze launch party denk ik dat het best eens snel kan gaan. Binnenkort verschijnt de review van de Mi Band 3 hier, dus stay tuned!