Virtual Reality

VR @ E3 2015

Afgelopen week vond in Los Angeles het belangrijkste game event van het jaar plaats, de Electronic Entertainment Expo (E3). Dit jaar was er voor het eerst volop aandacht voor virtual reality. Op het gebied van zowel hard- als software werden er een aantal interessante dingen bekend.

Consumentenversie Oculus Rift

Het grootste nieuws  van afgelopen week en eigenlijk al voor de E3 aangekondigd, de definitieve versie van de Rift.  Oculus toonde een zeer mooi afgewerkt product, een rits aan vette games en maakt een onverwachte samenwerking met Microsoft bekend.  Helaas werd er weinig bekend gemaakt over de specificaties van de Rift. Wel werd duidelijk dat deze standaard geleverd wordt met een XBOX ONE controller en dat er later een eigen controller van Oculus op de markt komt.

consumentenversie-oculus-rift-onthuld

Prijs van Project Morpheus

Sony zette vol in op virtual reality tijdens de E3. De halve stand van de Koreanen stond in het teken van Project Morpheus, die volgend jaar verschijnt.  Sony toonde een ver ontwikkelde versie van de bril en kondigde een aantal vette titels aan zoals de Mech game RIGS.  Voor de keynote lekte er al een prijsindicatie van de vr bril voor de PS4 uit. Deze gaat enkele honderden dollars kosten wat in lijn is met andere vr brillen.

Microsoft

Microsoft haalde op verschillende manieren het (vr) nieuws.  De samenwerking met Oculus was de meeste bijzondere en compleet onverwacht. Daarnaast maakte het bedrijf bekend dat zij met Windows 10 vol in gaan zetten op virtual reality gaming in samenwerking met Valve. Deze laatste brengt een eigen vr bril Vive volgend jaar op de markt.  Microsoft liet zelf ook van zich horen met een vette visualisatie van de populaire game Minecraft voor HoloLens.

Minecraft-HoloLens

Geen vr voor Apple

Dit nieuws kwam een dag na de E3 naar buiten maar is bijzonder relevant.  Mac-bezitters kunnen voorlopig niet aan de slag met virtual reality, of in elk geval niet met de Rift. Oprichter van Oculus Lucky Palmer maakte bekend voorlopig geen Rift ondersteuning voor Mac te gaan bieden. Simpelweg omdat de apparatuur niet krachtig genoeg is voor virtual reality. Pas wanneer Apple prioriteiten op prestatie gaat leggen  komt deze ondersteuning er.

De aandacht voor de nieuwe techniek op de E3 is tekenend voor de toekomst van entertainment.  Het moge duidelijk zijn, vr is here to stay!

Tim Nijland

Tim is marketeer, vr-fanaat en all round tech-nerd. Ik voorzie Tech365 van de laatste nieuwe trends, interessante ontwikkelingen en musthaves op het gebied van VR.

Gerelateerde berichten

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Back to top button