TRENDnet TV-IP322WI tech365nl 007

Houd een extra oogje in het zeil met de TRENDnet TV-IP322WI IP-camera

Als je rondom je huis een extra oogje in het zeil wilt houden dan is een IP-camera een goede oplossing. Naast het opnemen en uitkijken van beelden is het vaak ook mogelijk om bewegingen te detecteren en hiervan een bericht te ontvangen. Perfect voor het in de gaten houden van je tuin, bedrijf of andere bezittingen. Ik ontving van TRENDnet haar TV-IP322WI Outdoor camera. Is dit de perfecte oplossing voor dat extra oogje in het zeil?

TRENDnet TV-IP322WI tech365nl 009

De TV-IP322WI is echt gemaakt voor montage buitenshuis. De behuizing is IP66 gecertificeerd en dit houdt concreet in dat hij waterdicht is. Dit is eigenlijk wel een basisvereiste voor een camera die je buiten hangt. Helemaal in Nederland. Om te zorgen dat je precies in beeld krijgt wat je wilt is de camera volledig verstelbaar ten opzichte van de voet. Je kunt hem ook prima ergens onder bevestigen.

TRENDnet TV-IP322WI tech365nl 010

Bij een dergelijke camera draait het eigenlijk om twee hele belangrijke factoren. De beeldkwaliteit van de camera en de prestaties bij weinig licht. Vooral dit laatste is iets waar veel camera’s nog wel wat te wensen over laten. De TV-IP322WI is voorzien van een 1,3 MegaPixel sensor die zorgt voor opnamen met een maximale resolutie van 1280 x 960 pixels op  30 fps. Door middel van de infrarood leds om de lens heen heb je in een volledig donkere situatie maar liefst 30 meter zicht.

TRENDnet TV-IP322WI tech365nl 008

Een IP-camera moet je voorzien van stroom en natuurlijk een netwerkverbinding. Bij de TV-IP322WI kun je dit ook heel handig combineren. De camera ondersteund Power over Ethernet (PoE) wat eigenlijk wil zeggen dat je de stroomvoorziening en netwerkconnectie via een enkele RJ45 aansluiting kunt laten lopen. Uiteraard moet de switch waarop je hem aansluit dit wel ondersteunen. Heb je dit niet dan is er nog geen nood aan de man. Je kunt ook de stroomvoorziening regelen via de meegeleverde 12V adapter. De verbinding met je netwerk kun je ook draadloos doen.

TRENDnet levert bij al haar camera’s een gratis handige app waarmee je de camera kunt gebruiken. Via de app kun je niet alleen de beelden bekijken maar ook beelden opslaan als foto of als video. Via je browser kun je toegang krijgen tot alle andere functies van de camera, zoals bewegingsdetectie, opslag van beelden, sabotagebeveiliging en notificaties.

TRENDnet TV-IP322WI tech365nl 001

Ben je in het bezit van bijvoorbeeld een Synology NAS dan kun je de camera ook verbinden met Surveillance Station. Door de ondersteuning van ONVIF kun je hem moeiteloos koppelen en opnemen in je totale videosurveillance oplossing. Je kunt in de camera zelf ook nog een Micro-SD kaartje plaatsen, voor wanneer er geen verbinding mogelijk is met je netwerkopslag. Zo verlies je geen beelden en kun je alles naderhand weer uitlezen.

TRENDnet TV-IP322WI tech365nl 012

Wat zit er in de doos?

• TV-IP322WI camera
  • CD-ROM (Software & gebruikershandleiding).
  • Snelstart gids.
  • Gereedschap.
  • Camera mounting hardware
  • Power adapter (12V 1A)

Wat vinden we van de TV-IP322WI?

Ik heb de TV-IP322WI een tijd in mijn tuin gehangen om een beeld te krijgen van de prestaties overdag en ’s nachts. Ondanks alle mogelijkheden die de camera biedt is het meest belangrijke naar mijn mening toch de beeldkwaliteit. De meeste IP-camera’s doen het prima overdag bij voldoende licht, maar haken nog wel eens af als het een flink stuk donkerder wordt. Dit model doet het eigenlijk in beide scenario’s erg goed. Overdag merk je dat hij goed rekening houdt met het contrast en factoren als zonlicht, terwijl in de nacht je een enorm helder beeld hebt. Mijn niet al te grote tuin is volledig verlicht door de infrarood led’s en ik kan dus ook moeiteloos zien wat er allemaal gebeurd.

TRENDnet_TVIP322WI_tech365nl_004

De camera biedt een aantal handige opties waaronder bewegingsdetectie. Door een gedeelte van het beeld te markeren als detectiezone kun je aangeven waar de camera op moet reageren. Dit is echter wel iets waar je goed naar moet kijken om niet gek te worden van de notificaties. Gelukkig heb je controle over de zone waar je bewegingen in de gaten wilt houden, de gevoeligheid en het schema waarin hij dit doet.

TRENDnet TV-IP322WI tech365nl 003

Zowel de speciale app van TRENDnet als de webinterface van de camera is heel eenvoudig en duidelijk opgezet. Standaard staan alle extra functies uit en doet de camera gewoon wat hij moet doen; jou laten zien wat hij ziet. Je kunt hem dus eenvoudig gebruiken of volledig naar je eigen hand zetten met allerlei handige functies. De installatie van de camera is ook een koud kunstje. Voor het gemak kun je hem aansluiten via de Ethernet-aansluiting aan de kabel en installeer je hem via de meegeleverde software. Ben je een echte techie dan kun je ook het ip-adres van de camera opzoeken dat hij door middel van DHCP heeft gekregen. Door in je browser naar http://ip-adres te gaan kun je verbinding maken met de webinterface.

TRENDnet TV-IP322WI tech365nl 007

Pluspunten

• Gemakkelijk op te hangen door kogelgewricht.