Navigatie in de auto, iedereen heeft zijn persoonlijke voorkeur hoe dat eruit zou moeten zien. Gewoon op je smartphone, via een losse unit of ingebouwd in het entertainment system van je auto. Inmiddels heb ik alle varianten al ruimschoot versleten en gezien hoe het zich in de afgelopen 20 jaar heeft ontwikkeld. Toch blijf ik het altijd interessant vinden om te zien hoe een merk weer iets verbetert in een product, ook al is het een commodity geworden door de jaren heen. TomTom is zo’n merk. Toen ik een verassingspakket ontving met de nieuwe TomTom GO Discover werd ik ook direct weer enthousiast om ermee aan de slag te gaan.
Eenvoud is belangrijk
Je hoeft vandaag de dag geen raketgeleerde te zijn om een navigatiesysteem van TomTom te bedienen en te installeren. Zo hoort het ook, want het hij moet geschikt zijn voor jong en oud. Ergens rond het millennium had ik mijn eerste navigatiesysteem in de auto van Philips, genaamd Carin. Dat was andere koek. Onhandig, spartaans, traag en soms wat ingewikkeld. Maar, hypermodern voor zijn tijd. Wie had toen gedacht dat de TomTom GO Discover van vandaag, toen iets weg zou hebben van een supercomputer. Voor mij is TomTom altijd een naam geweest voor een eenvoudige navigatie, gemaakt voor iedereen. Op een gegeven moment had ik het dan ook over “zet je de TomTom toch aan”, ook als het geen product van TomTom was. Net zoiets als “Googleen” voor het zoeken op een willekeurige zoekmachine.
Riant 7-inch touchscreen in HD-kwaliteit
Met de nieuwe GO Discover neemt TomTom weer een stap op het vlak van gebruikersvriendelijkheid. Dit is ook het vlak waar bij ieder model de grootste stappen te zetten zijn. Laten we eerlijk zijn, de kaarten en het pijltje dat verteld waar je heen moet rijden is allemaal niet meer zo spannend. Daar onderscheid je jezelf al merk niet snel meer in. Maar gebruikersvriendelijkheid, daar ligt echt de kans om uit te blinken. Het begint met dit nieuwe model bij het vernieuwde beeldscherm. Met maar liefst een schermdiagonaal van 7 inch (bijna 18 centimeter) is het echt een flinke jongen. Het is een HD-Touchscreen (1280×800 pixels) wat zorgt voor een goede helderheid en scherpte van het scherm. Je hebt hiermee een mooie grote en slanke unit die duidelijkheid geeft wat er zich op je route bevindt, welke kant je op moet rijden en vele handige extra’s. Hij is overigens ook leverbaar in 6 en 5-inch, voor het geval dat je liever een iets kleiner scherm hebt.
Het merk zet een duidelijke lijn voort in de GO Discover, namelijk eenvoud. De gebruikersinterface, zoals de kaarten, navigatie opties en de bediening zijn zo gemaakt dat het allemaal overzichtelijk en eenvoudig is. Je ziet dan ook niet veel extra functies op het scherm tijdens het rijden bijvoorbeeld. Enkel de belangrijke zaken die een rol spelen. Hetzelfde zie je ook terug in de installatie en het menu om je GO Discover in te stellen. Maar hier komt ook een andere eigenschap om de hoek kijken, namelijk reactiesnelheid. TomTom heeft in dit model naar eigen zeggen de reactiesnelheid met 4 keer verhoogd ten opzichte van eerdere modellen. Dit komt door toe inzet van 2GB intern werkgeheugen en resulteert in sneller swipen, slepen en reactie op de knoppen.
Rijstrookbegeleiding en de bekende blauwe borden
De GO Discover is gemaakt om jou van A naar B te brengen, dat is natuurlijk geen verassing. Toch is hij voorzien van allerlei handige extra mogelijkheden om die reis zo comfortabel mogelijk te maken. Een voorbeeld hiervan is mobiel rijstrookadvies. Stel je moet afslaan naar een andere rijksweg in het buitenland, maar op het keuzemoment heb je 5 rijstroken die allemaal een andere kan op gaan. De GO Discover geeft op dat moment duidelijk aan welke van de rijstroken je moet hebben om de juiste afslag te nemen. Een heel simpele functie, maar op een druk onbekend kruispunt echt ideaal. Bij iedere afslag wordt ook duidelijk aangegeven hoe het blauwe bord boven de weg eruitziet, voorzien van bijvoorbeeld de A-nummers en E-nummers. Worden er extra pictogrammen op het bord weergegeven, zoals een vliegveld, voetbalstadion of beursgebouw, dan zie je die ook terug op je beeldscherm.
Updaten via Wi-Fi
“Zeker alleen voorzien van kaarten voor Nederland?”. “Je moet zeker updates via een SD-kaart aanschaffen iedere keer?”. Dit zijn vragen die je als bezitter van een GO Discover nooit meer zal stellen. Sterker nog, je krijgt bij dit model de meest actuele wereldkaart (niet alle landen 100%) en hij heeft niet eens een slot voor een SD-kaart. Wat hij wel heeft is ingebouwde Wi-Fi. Door hem te verbinden met je draadloze netwerk kan je hem snel en eenvoudig voorzien van updates en bijgewerkte kaarten. Hij ondersteund de 5GHz band en hiermee heb je ook lekkere snelle overdracht van data. In totaal heb je 32GB opslagruimte ter beschikking voor kaarten en andere informatie.
TomTom Services leveren een belangrijke bijdragen aan jouwreiscomfort door extra informatie te bieden tijdens je reis. Tijdens het eerste jaar mag je kosteloos gebruikmaken van drie handige bronnen van informatie, namelijk: live waarschuwingen voor flitsers, informatie over brandstofprijzen en informatie over parkeermogelijkheden. Deze informatie kan gebruikt worden bij het uiteenzetten van een route naar de benzinepomp met de laagste brandstofprijzen. Als het jaar verstreken is, dan moet je voor deze Services wel een abonnement afnemen bij TomTom. Zaken als nuttige plaatsen zitten er permanent gratis is, zoals banken, ziekenhuizen enzovoort. Er is geen ingebouwde Simkaart aanwezig in de GO Discover, ook geen mogelijkheid om die toe te voegen. Informatiebronnen die live data nodig hebben, krijgen dit via jouw gekoppelde smartphone.
Ingebouwde accu
Als je een niet al te lange rit voor de boeg hebt, dan heb je misschien helemaal geen zin om de USB-kabel aan te sluiten en de meegeleverde stekker in de auto te doen. Goed nieuws! Dit model is namelijk voorzien van een ingebouwde accu waarmee je bijna 2 uur (116 minuten om precies te zijn) zonder extra voedingsbron kan navigeren. Voor lange ritten zit je wel vast aan de kabel, maar dit geeft ook weer wat extra gemak voor de korte stukjes. Het enige wat je nog hoeft te doen is hem in de meegeleverde houder klikken en rijden.
Wat zit er in de doos?
- TomTom GO Discover 7-inch
- Klik-en-rijd houder
- USB-kabel (let op, USB-A aansluiting voor de auto)
- Auto-oplader
TomTom GO Discover (7-inch) in de praktijk
Inmiddels gebruik ik de laatste 9 jaar de ingebouwde navigatie van de verschillende auto’s die ik heb gehad. Op dit moment is dat die mijn Seat Leon FR Sports Tourer die afgelopen januari werd opgeleverd. Hierin zit een 10” fabrieksnavigatie voorzien van alle toeters en bellen. Maar wat heeft dat met TomTom te maken, hoor ik je denken. Nou, eigenlijk niets. Maar toch ook weer wel. Tijdens een recente reis naar Oostenrijk hing ik de nieuwe TomTom GO Discover in de auto en gebruikte hem samen met mijn fabrieksnavigatie. Want ook al had ik hem niet nodig, vond ik het wel een interessant vergelijk qua routes, mogelijkheden en vooral ook gebruikersgemak. Aangezien mijn vrouw en ik elkaar afwisselde op de rit had ik ook tijd genoeg om acties dubbel te doen.
Goed, laat ik even beginnen bij het installeren van het apparaat. Want als je hem uit de doos haalt dan moet je een aantal eenvoudige handelingen uitvoeren. Als eerste doorloop je een installatie procedure waarin een aantal dingen worden gevraagd, zoals de taal, locatie, je TomTom-account en het delen van informatie. Kind kan de was doen. Pas nadat je deze stappen doorlopen hebt krijg je toegang tot het menu van de GO.
Het eerste dat je hierna moet doen is het instellen van je persoonlijke voorkeuren, zoals route opties en interessante plekken tijdens je rit. Uiteraard is dit ook een mooi moment om de GO te verbinden met je draadloze netwerk via Wi-Fi. Als hij verbonden is kan je namelijk extra kaarten toevoegen, het apparaat updaten en eventuele bestaande kaarten voorzien van de laatste updates. Het is aan te raden dit te doen voordat je gaat rijden, zoals alles optimaal kan functioneren.
Ik heb op beide systemen gekozen voor exact hetzelfde adres om te zorgen dat ik een goed vergelijk had. Dit is niet om te bepalen welke beter is, maar vooral om het verschil qua gebruik, begeleiding en meldingen te vergelijken. Menige automobilist die ons passeerde had waarschijnlijk het idee dat er een compleet ANWB-verkeersinformatie systeem in de auto zat, want je zag twee kaarten boven elkaar die samen goed waren voor 17-inch aan kaarten. Tijdens het invoeren van de bestemming in het buitenland is het altijd even goed kijken of het gewenste adres gevonden worden. Je hebt misschien wel kaarten voor het buitenland, in ons geval Oostenrijk, maar dat wil niet zeggen dat het exacte adres ook vindbaar is. Wij gingen naar een plaatsje vlak bij Gerlos en dat vond hij moeiteloos. Ook de straat een huisnummer van het appartement. Dat is alvast fijn. Grappig feitje, de veeeel duurde fabrieksnavigatie zei teleurstellend “huisnummer onbekend”.
Met de bestemming ingevoerd was het een kwestie van bijna 1100 kilometer asfaltvreten. Tijdens de verschillende punten waar ik de huidige weg moest verlaten kreeg ik keurig vooraf een duidelijk melding. Ik merkte hier dat de GO Discover veel vroeger al aangaf dat er actie nodig was op de weg waarop wij reden. Niet dat de fabrieksnavigatie hier laat mee was, maar de GO was ruim op tijd. Bij het naderen van een afslag of wisseling van banen krijg je duidelijk te zien op welke baan je moet gaan rijden. Dit is erg handig wanneer je bij grote verkeersknooppunten komt die soms uit 5 of 6 banen bestaan en splitsen in 3 of 4 richtingen. Dit is erg prettig want je bent voorbereid op wat er komen gaat en anticipeert makkelijker op de actie in het verkeer. Tevens krijg je ook het bekende blauwe bord te zien wat in alle gevallen perfect overeenkwam met het bord boven de weg. Je hebt misschien niet al die informatie altijd nodig, maar het zorgt er wel voor dat je op het moment van afslaan eigenlijk precies weet waar je heen moet.
Als je een lange rit maakt dan wil je regelmatig even stoppen. In ons geval hebben we hier steeds 2,5 uur voor genomen. Daarbij stoppen we dan bij een groot tankstation omdat je hier simpelweg schone toiletten hebt. Dus bij het kiezen van de volgende stop is het erg handig dat de GO Discover al aangaf wat voor tankstation eraan zat te komen. In Duitsland zijn de tankstations van ARAL bijna altijd voorzien van alle faciliteiten, dus stoppen wij graag daar. Na zo’n 2 uur zag ik aan de rechterkant van het scherm al keurig een Aral-pictogram en een indicatie wat de afstand is tot het volgende tankstation. Aangezien dit in Duitsland soms ruim 60 kilometer kan zijn helpt dit je enorm om te beslissen of je daar wil stoppen, of om te zien of er een kans is dat je de weg verlaat voordat je de volgende tegenkomt. Door het tankstation op dat moment aan te tikken kan je ook direct hem als tussenstop op je route markeren. Naast tankstations krijg je dit ook te zien of parkeergelegenheden en restaurants bijvoorbeeld. Enorm handig!
Over tankstations gesproken, na het koppelen van de TomTom GO Discover aan mijn smartphone kreeg ik keurig bij de meeste pompen direct de prijs per liter te zien. Hiervoor maakt hij gebruik van de internetverbinding van mijn telefoon. Aangezien het nog een flink stuk rijden was naar het hotel kon ik af en toe vergelijken of de prijzen overeenkwamen. Dit was regelmatig het geval, soms een kleine afwijking. Met die internetverbinding actief vertelt hij je ook of er flitspalen staan (dit werkte door een wettelijke beperking niet in Duitsland) en krijg je inzicht in verkeersdrukte en opstoppingen. De flitspalen worden keurig vooraf door middel van een pictogram getoond en als je dichterbij komt hoor je een geluidssignaal.
Met flink wat uurtjes TomTom GO Discover achter de rug kan ik met recht zeggen dat het echt een onwijs fijn apparaat is. Er is geen moment geweest dat hij de weg kwijt was (letterlijk en figuurlijk), niet op tijd aangaf dat ik iets moest doen, of belangrijke informatie miste. Wat ik ook als zeer prettig ervaarde was de reactiesnelheid van het apparaat. Bijvoorbeeld bij het kiezen van iets op het scherm. Je merkt direct het effect van je handeling en ook het in- en uitzoomen van kaarten gaat soepel. Dit laatste is een ramp op mijn fabrieksnavigatie, terwijl de prijs hiervan bijna een factor 7 hoger ligt. Als ik nu kon kiezen of ik de GO Discover in mijn fabrieksunit kon stoppen, dan deed ik het. Wat ik wel altijd jammer vind, maar begrijpelijk, is het feit dat je weer vastzit aan een abonnement om toegang te krijgen tot diensten als flitsmeldingen en brandstofprijzen. Aangezien je deze informatie veelal gratis hebt in apps, vind ik het zonde dat TomTom dit niet standaard aanbiedt.
Prijs en beschikbaarheid
De TomTom GO Discover is per direct verkrijgbaar. De 7-inch variant kost momenteel €299,95, voor de 6 en 5-inch betaal je respectievelijk €259,95 en €229,99
Wil extra houders voor Go discover kopen maar waar ????