Teufel One tech365nl 100

Teufel One M en One S review: Multiroom systeem in een nieuw jasje

In iedere ruimte je eigen muziek. Het Teufel One platform is uitermate geschikt voor iedereen die op zoek naar een multiroom systeem voor een scherpe prijs. In deze review vertel ik je meer over de Teufel One M en One S. Twee boekenplank speakers voorzien van Bluetooth, Wi-Fi en zelfs een LAN-aansluiting. Oja, en een handige app om alles te regelen.

Ken ik die One S niet ergens van?

Misschien denk je bij het bekijken van bovenstaande foto: “Huh, die ziet er bekend uit, heb je die niet eerder al eens gereviewed?”. Een aantal jaar geleden schreef ik een review over de Raumfeld One S. Op het eerste gezicht lijken ze erg op elkaar, maar dit is niet zo heel gek. Raumfeld was het onderdeel van Teufel dat zich vooral richtte op streaming audio. Inmiddels worden de producten niet meer onder de merknaam “Raumfeld” verkocht, maar heeft alles er een mooi Teufel-logo op staan. Toch is Raumfeld niet verdwenen en zijn de Teufel One M en One S nog steeds “Powered by Raumfeld”.

Teufel One tech365nl 001

Deze review gaat over de Teufel One M en de One S. Gezien het feit dat ze zo op elkaar lijken op het gebied van functies is het wat overdreven om dit uit elkaar te halen. Er is nog een derde telg in de familie en dat is de One L. Dit is geen boekenplank model, maar een vloerstaande uitvoering. Een beetje zoals de Ultima 40, maar dan voorzien van de Raumfeld streaming mogelijkheden. Dit kenmerkt zich vooral in het feit dat de One-serie uitgebreidere mogelijkheden heeft voor streaming audio. De meeste speakers van Teufel bieden namelijk alleen verbinding via Bluetooth aan, terwijl de One-serie daar Wi-Fi en LAN aan toevoegt. Daarnaast helpt de handige app je om moeiteloos van verschillende bronnen muziek af te spelen.

Teufel One tech365nl 012

Een unique selling point van de One-serie is het feit dat zij ondersteuning bieden voor multiroom setups. Zo kun je de One L zuilen bijvoorbeeld in je woonkamer zetten, de One M in de slaapkamer en de kleine One S misschien wel op zolder. Door middel van de app bepaal je waar je muziek afspeelt en wat het volume is. Bijvoorbeeld via Spotify. Ook is het mogelijk om verschillende muziek af te spelen op verschillende One-speakers.

Teufel One M, de middelste telg van de familie

De One M is dus, zoals zijn naam al doet vermoeden, het middelste maatje van de serie. Hij valt in de categorie “compact”, maar is niet per se heel klein. Het is een mooi formaat om op een dressoir of boekenplank te zetten. Hij is 42cm breed, 20cm hoog en 19cm diep. De versie die ik een tijdje heb gebruikt is grotendeels wit en heeft zwarte speakerrooster en aluminium accenten. Hij is ook verkrijgbaar in het zwart mocht dit beter passen bij je interieur.

Teufel One tech365nl 007

Ondanks dat het een compacte speakers is zit er toch genoeg onder de kap. Zo zitten er maar liefst 4 x 25mm tweeters in, 2 x een mid range speaker en 1 x 75mm mid range woofer. Dat is uiteraard niet alles want met enkel wat speakers kom je nog niet ver. Je krijgt in de One M een 7-kanaals klasse-D versterker met een maximaal vermogen van 80W voor de woofer, en 45W voor de overige kanalen. Je hebt hiermee dus een aparte versterker per kanaal, in plaats van een gedeelde. Dit is een eigenschap die je niet zo snel tegenkomt in compacte speakers.

Teufel One tech365nl 005

Om je favoriete muziek te luisteren op de One M heb je de mogelijkheid om gebruik te maken van Bluetooth. Handig voor wanneer je dichtbij bent, maar loop je net de tuin in is de verbinding weg. Door de mogelijkheid om de One M via een netwerkkabel of Wi-Fi te verbinden aan je netwerk ben je direct van dit probleem af, en kun je de speakers door je gehele woning bedienen. Uiteraard moet je dan wel op die plek een netwerkaansluiting hebben, of goede Wi-Fi dekking. De LAN-verbinding is maximaal 10/100Mbit en bij Wi-Fi kun je gebruik maken van 802.11b/g/n/ac met WPA2. Er is ook een USB-poort en AUX-aansluiting beschikbaar.

Teufel One tech365nl 005

Alle elektronica zit bij de One M in de behuizing, dit is bij de One S niet het geval. Het enige dat je hoeft te doen is de stekker in de unit en het stopcontact en je bent klaar om hem te installeren.

Teufel One S, het kleine broertje

Voor kleinere ruimtes heeft Teufel de One S ontwikkeld. Een vierkante compacte speaker die je ideaal op een plankje of in een nis kunt zetten. Ook al is hij slechts 18cm breed en 16,7 hoog (oké, dat is niet letterlijk een vietkant), toch hoef je niet bang te zijn dat hij niet in staat is een feestje te bouwen. Teufel heeft gekozen voor een 2-weg speakersysteem in een gesloten behuizing. Net als bij de One M is deze behuizing voorzien van aluminium accenten en bediening op het apparaat zelf. Door zijn compacte vorm zitten de knoppen bovenop.

Teufel One tech365nl 011

De Klasse-D versterker levert zijn vermogen af op twee kanalen. Het subwoofer kanaal kan maximaal 35W ontvangen en het satelliet kanaal 5W. Dit lijkt misschien weinig maar ik vertel je straks uitgebreid hoe je een klein systeem als dit volledig kunt onderschatten. Voor het afspelen van muziek kun je gebruik maken van streaming mogelijkheden via Bluetooth, Wi-Fi en LAN.

Teufel One tech365nl 017

Een leuke eigenschap van de One S is dat hij ook te combineren is met …….nog een One S. Hiermee maak je een stereo setup en ben je niet gebonden aan de afstand tussen beide speakers.

Teufel One tech365nl 015

Multiroom, multi fun!

Als je gebruik maakt van meerdere speakers uit de One-serie dan is het mogelijk om vanuit de Teufel app verschillende muziekbronnen te besturen op verschillende plaatsen. Ik heb de One M in de woonkamer en de One S op zolder. Vanuit de app speel je muziek af op een van de speakers, of beide, en kunt ook direct het volume regelen. Wil je liever andere muziek op zolder dan beneden? Geen probleem, want met bijvoorbeeld Spotify Premium kun je verschillende muziek naar verschillende afspeelapparaten sturen.

Teufel One M en One S in de praktijk

Bij het zien van de beide speakers was ik benieuwd hoe de prestaties zouden zijn. Van de One M verwacht je qua formaat wel een lekkere sound, maar de One S is een flink stuk kleiner. Dan is het altijd maar afwachten of het een beetje presteert. Toch weet Teufel mij steeds weer te verbazen over de geweldige producten die zij maken.

Teufel One tech365nl 019

Naast de kwaliteit audio is er nog een tweede factor die bij dit soort producten van essentieel belang is. De kwaliteit van de app waarmee je alles moet gaan besturen. Is de app instabiel dan is de ervaring, ongeachte de geluidskwaliteit, niet optimaal. Gelukkig zit het op beide vlakken goed met de One M en One S.

Teufel One tech365nl 004

De One M is met zijn formaat erg goed in staat om een grote ruimte zoals een woonkamer te voorzien van flink geluid. Door middel van de Dynamore technologie krijg je een ruimtelijk gevoel als je muziek luistert in plaats van een directe stroom geluid. Ondanks zijn compacte vorm zitten er aardig wat speakers in die zorgen voor een vol geluid. Helemaal met de aanwezigheid van de losse woofer. Het klankbeeld is helemaal compleet en je hebt niet het gevoel dat je muziek luistert op een compacte speaker.

Teufel One tech365nl 009

Met de One S doe je natuurlijk concessies ten opzichte van de One M. Hij is kleiner en dit heeft invloed op het geluid en de mogelijkheden. Toch ben ik erg gecharmeerd van de One S. Van zijn grotere broer verwacht je al wat meer, maar bij de One S word je echt door Teufel verrast. Ondanks zijn compacte formaat weet hij flink wat kracht te leveren en zelf met lekker wat lage tonen. Uiteindelijk passeert de One M hem wel, maar voor een kleinere ruimte heb je echt veel plezier aan de One S.

Teufel One tech365nl 009

Alles bedienen via de Tefeul app

Ik schreef net al iets over het belang van een goede app voor het gebruik van dit soort systemen. De app van Teufel is eenvoudig opgezet en geeft je toegang tot de belangrijkste functie van de speakers. Het instellen van de speakers is een koud kunstje. Je zet de speaker in setup modus door op de setup-knop te drukken, verbind met de speaker via Wi-Fi en de app doet de rest. Het is echt zo simpel als het klinkt. Hierna heb je de app niet constant meer nodig want vanuit apps als Spotify kun je ook het afspeelapparaat kiezen. Ik heb wel af en toe gemerkt dat het aanpassen van het volume vanaf je telefoon niet altijd direct de aanpassing naar de speaker stuurt. Soms duurt het een paar seconden en soms reageert hij niet. Doe je het vanuit de Teufel app zelf dan werkt het wel altijd.

Er is een ding waar ik last van had in de app, en dat is wanneer een van de speakers niet meer bereikbaar is. Bijvoorbeeld omdat de stekker even uit het stopcontact is gehaald. In de app blijft dan een melding komen dat hij niet kan verbinden en dit is hinderlijk. De app reageerde niet meer en bleef verbinden. Kleinigheidje, maar verzin hier even iets anders op lieve Teufel mensen.

Een set om van te genieten!

Beide speakers hebben hier een tijdje in huis gestaan en ik heb er simpelweg van genoten. Niet alleen het feit dat ze lekker klinken, maar ook het schitterende design dat in het wit mooi bij ons interieur past. Het ziet er kwalitatief uit, klink heerlijk en is vanuit je luie stoel te bedienen. Het is fijn om te zien dat Teufel mij regelmatig blijft verbazen met haar producten. Zelf een One S, dat beschouwd wordt als het instapmodel, is een volwaardige speaker die meer levert dan je in eerste instantie zou verwachten.

Teufel One tech365nl 002

Sinds dit weekend is er een Teufel popup store in Rotterdam, dus als je mij niet geloofd dan moet je echt daar even gaan luisteren.

De Teufel One M en One S zijn beide verkrijgbaar via de webshop van Teufel, of in de popup store in Rotterdam. Voor de One M betaal je op dit moment €444 en voor de One S €199. Je kunt voor de One S ook nog muurbeugels bestelen als je ze zou willen ophangen.

Reageren