smartphone fotografie tech365 999

Boekreview: Smartphone Fotografie van Jeroen Horlings

Jaarlijks worden er meer dan 3 biljoen foto’s op het internet gedeeld. Dat is de eerste zin in het nieuwe boek van Jeroen Horlings. Onze smartphones spelen daar natuurlijk een enorme rol in. Het boek Smartphone Fotografie is speciaal geschreven voor eenieder die zijn smartphone fotografie skills verder wil ontwikkelen. En daar heeft Jeroen een flink aantal tips en achtergrondinformatie voor je opgenomen in zijn nieuwe boek.

Op het gebied van fotografie weet ik aardig mijn weg te vinden. Inmiddels ben ik er al aardig wat jaartjes mee zoet en heb verschillende camera’s versleten. Het belangrijkste dat ik door de jaren heen geleerd heb is dat je gear het minst belangrijk is voor het resultaat dat je boekt. In het boek van Jeroen kijkt hij vooral naar de hedendaagse smartphone. Die ‘ding’ heb je altijd wel bij je en is dus in heel veel gevallen de beste camera die je maar kunt hebben. Wat heb je aan een dure Canon 1Dx, als je die toch niet bij je hebt onderweg naar je werk?

smartphone fotografie tech365 003

Eerst terug naar de basis

“De beste camera is de camera die je altijd bij je hebt”. Dat geldt zeker voor onze smartphone. De techniek is zover doorontwikkeld dat je voorzien bent van een bijna volwaardige camera. Het enige gemis is in bijna alle gevallen alleen nog de optische zoom. Toch zijn er nog veel mensen die meer uit hun smartphone willen halen. Niet alleen maar point en shoot, maar meer nadenken over een foto en controle over het resultaat. Ondanks dat de inhoud van het boek voor mij weinig nieuws bracht, is het af en toe goed om weer eens terug te gaan naar de basis. Hoe zit het met belichting, waarom is je compositie zo belangrijk en hoe vertaal je het “fotograferen” naar de knopjes op je scherm.

smartphone fotografie tech365 001

In de eerste hoofdstukken van het boek neemt Jeroen je mee naar de basis. Wat zijn eigenlijk die verschillende knoppen op je scherm? Door je bewust te maken van waar je wat kunt vinden (zowel voor Android als iOS apparaten) leer je ook direct de verschillende mogelijkheden van je smartphone. Zelfs het maken van een perfect selfie en het gebruik van technieken als HDR legt hij je uit. Daarna is het tijd voor het echte werk en krijg je een basiskennis fotografie. Je wordt meegenomen in de wereld van sluitertijden, autofocus, ISO en diafragma. Als je dit gelezen hebt en begrijpt wat het voor invloed heeft op je foto’s, dan gaat er echt een wereld voor je open. Jeroen doet dit in normale taal, zodat het voor iedereen te begrijpen is.

Filmen en apps, net zo belangrijk

Ben jij meer een filmer? Ook dan geeft het boek je een aantal handige tips en waardevolle informatie. Filmen is een essentieel onderdeel geworden van wat we op onze smartphone doen met de camera. Het is zeker niet alleen foto’s maken. Denk hierbij maar eens aan livestreams via Instagram, of filmpje op YouTube tijdens een festival. De meeste smartphones laten ze je zelfs al in 4K opnemen tenslotte. Ook het bewerken van de video’s krijgt een plekje in het boek.

smartphone fotografie tech365 004

In het laatste hoofdstuk is het onderwerp “apps” aan de beurt. Dit vond ik vooral erg handig, want niet altijd krijg je alle mogelijkheden die je wilt in je standaard camera app. Maar er is zoveel meer te vinden in de verschillende App Stores. Sommige betaald en sommige toppers zelfs gratis. Om je een beetje op weg te helpen geeft Jeroen je een aantal tips voor goede apps.

Duidelijke taal en veel voorbeelden

Samengevat is Smartphone Fotografie een heel handig en vooral toegankelijk boek. Je hoeft geen techneut te zijn en een diploma van de fotoacademie is overbodig. Jeroen legt je vanuit zijn eigen ervaring uit hoe alles in zijn werk gaat. Duidelijke taal en vooral veel afbeeldingen om alles te onderbouwen. En dit laatste is enorm behulpzaam voor de beginners. Je kunt je niet altijd voorstellen wat het resultaat is van een instelling. Maar als je voorbeelden ziet van de uitkomst dan is het ineens een stuk duidelijker.

smartphone fotografie tech365 002

Je kunt Smartphone Fotografie van Jeroen Horlings bestellen via de website van Bol.com. Hij kost 19,95 en wat mij betreft een aanrader voor eenieder die zijn fotografie skills verder wil ontwikkelen op zijn smartphone.

Reageren