Wonen en werken

RTL Z op bezoek bij Computest. Work Hard, Play Hard!

De laatste maanden zit ik steeds vaker te kijken naar de manier waarop bedrijven de dagelijkse gang van zaken runnen. En dan niet zozeer de inhoud, maar meer de methode. Terwijl ik languit op de bank naar RTL Z keek vanochtend, kwam er een fragment voorbij over het bedrijf Computest. Je moet wat op zondagochtend terwijl je ziek bent, dus dan maar een beetje zappen. Een van de dingen waar ik erg actief over nadenk is de sfeer waarin ik zelf werk, maar ook zou willen werken. Daarom is het altijd leuk om eens een kijkje in de keuken te nemen van een ander bedrijf.

Bij Computest is het motto “Work Hard Play Hard!”. Zijn je mensen tevreden, dan worden je klanten dit ook. Het heeft wat weg van de visie van Charles Branson, de directeur en oprichter van Virgin Airlines. Door actief te investeren in de tevredenheid van je mensen en te zorgen dat zij met plezier naar hun werk gaan, zorgt je personeel ervoor dat zij dit gevoel overdragen aan de klanten. Win-win zou je dus zeggen.

Het maakt eigenlijk niet uit of je een bedrijf bent als Computest, of dat je online schoenen verkoopt. Het gaat om de manier waarop je dit doet. Zelfsturende teams is hier een mooi voorbeeld van. Een team bestaat bij Computest uit maximaal 10-12 medewerkers die verantwoordelijk zijn voor alle segmenten. Het maakt dus niet uit of het gaat om Sales, Marketing, Techniek of Support. Door slim gebruik te maken van coaches kunnen deze teams hulp inschakelen als zij vastlopen. Dit zorgt er overigens voor dat het bedrijf met 95 medewerkers op de loonlijst een omzet behaald van 109 miljoen.

computest-work-hard-play-hard-02

Ik vind het interessant om te zien hoe dit soort bedrijven omgaan met haar personeel en hoe de werkruimtes aangepast zijn om de manier van werken te laten slagen. Als ik kijk naar het pand waar ik zelf 40 uur in de week doorbrengen, dan is het vooral gericht op werk. Alles draait om werk. Alle muren zijn bijna allemaal saai wit, er is niets tofs te vinden en de vloerbedekking was 5 jaar geleden al ouderwets en toe aan vervanging. Een ruimte om even een privé gesprek te voeren in een informele ruimte is er eigenlijk niet. Eveneens het geval bij een plek om te kunnen relaxen. Het meest nieuwsgierig wordt je dan naar de visie die een bedrijf heeft over zijn werkruimte. Waarom is deze plek zo ingericht en vanuit welk perspectief?

Als ik kijk naar mijzelf, dan merk ik dat dit impact heeft op plaats die mijn werk krijgt in mijn dagelijks leven. Een plek waar je moet zijn in de ochtend en aan het einde van de dag eigenlijk stiekem weer snel weg wilt. Gelukkig maken enkele van mijn collega’s dit weer goed en verwachten we volgend jaar naar een ander pand te verhuizen. Tijd voor iets nieuws en ik hoop ergens een nieuwe insteek voor de huisvesting. Onlangs sprak ik over dit onderwerp met een aantal mensen bij verschillende bedrijven, waaronder bij Microsoft. Een manier om eens te toetsen hoe het bij andere bedrijven in zijn werk gaat en hoe het eruit ziet. Leuk om te doen en daarnaast ook leerzaam.

Buiten het kennisniveau of de vaardigheden om die je nodig hebt om er te werken, zo’n bedrijf als Computest daar wordt je toch vrolijk van? Het filmpje straalt energie uit en om die reden een leuk onderwerp voor de zondag. Even wat anders dan hardcore tech. Gewoon even voor gaan zitten en kijken dus. Wie wil er een glijbaan?

 

Martijn

Martijn is naast eigenaar van tech365 ook werkzaam als IT Professional. Zijn passies zijn gadgets, fotografie en alles wat met automotive te maken heeft. Je kunt hem ook vinden als blogger op wielerblog www.lifebehindbars.nl

Gerelateerde berichten

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Back to top button