Ring Floodlight Cam tech365nl 100

Review: Ring Floodlight Cam beveiligingscamera

Ring heeft een aantal verschillende soorten beveiligingscamera’s in haar assortiment. Ieder model heeft zo haar eigen specialiteit om te zorgen dat je altijd een camera naar wens kunt vinden. Dit maal test ik de Floodlight Cam, een buitencamera voorzien van twee sterke lampen om naast goede beelden ook een flinke dosis licht te brengen. En dat is best een aardige dosis licht kan ik je vertellen. Nieuwsgierig of de camera de moeite waard is? Ik vertel je er in deze review alles over.

Na de Ring Video Doorbell 2 en Spotlight Cam, nu de Floodlight Cam

Inmiddels is dit alweer het derde model camera van het merk dat hier de voordeur passeert. Het eerste model waarover ik een review schreef was de Ring Video Doorbell 2, een slimme deurbel voorzien van een camera. Hierna kreeg de Spotlight Cam een plekje in de achtertuin om te zien hoe deze camera presteerde. Dit model is ook voorzien van verlichting alleen hier door middel van twee led-strips naast de camera. De Floodlight Cam heeft geen subtiele verlichting zoals de Spotlight Cam, maar gewoon een tweetal robuust ogende spots voorzien van sterke led’s om een veel groter oppervlak goed te kunnen verlichten. Ideaal voor wie een flinke dosis licht nodig heeft.

Ring Floodlight Cam tech365nl 001

Het hoofddoel van de Floodlight Cam is natuurlijk zorgen dat je een goed oogje in het zeil kunt houden. Toch heeft de verlichting hier niet zozeer een bijrol, zoals in de Spotlight Cam, maar echt veel prominentere rol. Hij werkt als felle lamp voor het verlichten van een groot oppervlak, maar door de intensiteit van de lamp schrikt hij ook onbevoegden flink af. Toch is dit niet het enige verschil met zijn kleinere broertje. De spots zijn namelijk los van elkaar te verstellen en zo op de gewenste plek te richten. Daarnaast is er ook het een en ander anders in de software en de sensoren voor detectie. Hierover straks meer.

Ring Floodlight Cam tech365nl 002

Enkel beschikbaar in 110-240V uitvoering

De Floodlight Cam is enkel beschikbaar in een variant met aansluiting op een vast stroompunt. Geen variant met een accu, zoals de Spotlight Cam bijvoorbeeld heeft. Dit zit hem vooral in de krachtige spots en de aanpassing in sensoren. Een accu zou dermate snel leeg zijn dat het niet meer interessant is om te doen. Dus, gewoon aansluiten op een 230V stroompunt, bijvoorbeeld van je buitenlamp. De camera heeft een gezichtsveld van 270 graden en neemt beelden op in 1080P. De beelden die je zelf via de app te zien krijgt worden ook in 1080P aangeboden. Het brede gezichtsveld wordt geregeld door de ultra groothoeklens van de camera. Hang je hem wat hoger aan de muur van je woning dan heb je dus een flink groot bereik.

Twee flinke ledlampen en een sirene

De twee felle ledlampen hebben de een kleurtemperatuur van 3000 Kelvin. Dit zorgt ervoor dat je een normale warme lichtbron hebt, net zoals de meeste buitenlampen. Naast de spots zit er nog een tweede component in de Floodlight Cam voor het afschrikken van ongenode gasten, namelijk een 110dB sirene. Wie ooit eens naast een loeiende 110dB sirene heeft gestaan weet dat dit niet bepaald prettig is aan je oren. Maar goed, hij zit er ook niet voor de gezelligheid in. De sirene is net als de verlicht ook handmatig te activeren vanuit de app. Hoor je iets in de tuin dan kun je met de live-weergave van de camera snel zien of er iets mis is. Zo ja, dan druk je de sirene aan en laat je ze even goed schrikken. Grote kans dat je ongenode gasten direct een sprintje inzetten je tuin uit.

Ring Floodlight Cam tech365nl 008

Tweeweg audio met ruisonderdrukking

Mocht je een bekende in je tuin zien op de camera dan hoef je natuurlijk niet de sirene aan te zetten. Mocht je in een lollige bui zijn dan kan dit uiteraard wel. Of degen in je tuin het leuk gaat vinden is een tweede. De Floodlight Cam is ook voorzien van tweeweg audio met ruisonderdrukking. Je kan vanuit de app het geluid aanzetten om te horen wat er gebeurd, maar dus ook terug praten. Dit kan best eens handig zijn als hij bij je bedrijfspand hangt en je wilt doorgeven dat je onderweg bent, of even tegen de postbode zeggen dat het pakketje naar de buren mag. De camera maakt gebruik van dubbele sensoren voor object- en gezichtsherkenning.

Ring app voor het bedienen van al je Ring apparaten

De bediening van de Floodlight Cam doe je vanuit de speciale Ring app. Alle camera’s en deurbellen zijn vanuit deze app te configureren en bedienen. Op de website van Ring kun je overigens wel de activiteiten bekijken van de verschillende producten die je hebt, maar niet de configuratie aanpassen. Binnen de app is het mogelijk om detectiezones in te stellen, de tijdsduur dat de lampen blijven branden aanpassen, de sirene activeren, en beelden te delen. Als de Floodlight Cam een beweging detecteert, of je even via de live-weergave een oogje in het zeil houdt, worden de acties altijd vastgelegd. Hiermee kun je duidelijk zien wat de camera heeft opgemerkt en terugkijken wat er op dat moment te zien was.

Ring Floodlight Cam tech365nl 004

Contact met de app via Wi-Fi

Hoewel de Floodlight Cam bedraad is aangesloten op zijn stroompunt blijft de communicatie met de app (dus het internet) gewoon draadloos plaatsvinden. Het is belangrijk om voor goede Wi-Fi dekking te zorgen op de plaats waar je de camera gaat ophangen. De Floodlight Cam ondersteunt 802.11 b/g/n maar enkel op de 2,4GHz band. Dit heeft vooral te maken met het grotere bereik van deze band versus de snellere 5GHz band. Ring adviseert daarnaast om minimaal 1Mbps uploadsnelheid te hebben. Voor optimaal gebruik is 2Mbps aanbevolen. Gezien de huidige internetabonnementen die wij in Nederland kennen zal dit niet snel een probleem zijn.

Ring Floodlight Cam tech365nl 005

Wat zit er in de doos?

• Ring Floodlight Cam.
  • Schroevendraaier.
  • Steenboor.
  • Pluggen en schroeven.
  • Snelstart gids.
  • Sticker “Protected by Ring”.
Ring Floodlight Cam tech365nl 013

Ring Floodlight Cam in de praktijk

De producten van Ring zijn in essentie allemaal camera’s met extra’s. En hoe goed de extra’s ook kunnen zijn, je hebt er niets aan als de camera niet goed is. De camera die in de Floodlight Cam zit is niet anders dan de variant die ik eerder testte in de Spotlight Cam. In eerste instantie ging ik er vanuit dat naast de camera ook de mogelijkheden in de app hetzelfde zouden zijn. Toch kwam hier een leuke verassing naar boven.

Ring Floodlight Cam tech365nl 007

Goed, eerst even de camera. Je krijgt Full-HD-beeldmateriaal zowel in de sensor van de camera, als wat je voorgeschoteld krijgt in de app. De kwaliteit is prima en voldoet aan wat je vandaag de dag minimaal mag verwachten. Wel merk je dat wanneer je gaat inzoomen de kwaliteit vaak wat te wensen overlaat. Ik hoop dat er in de toekomst nieuwe modellen van deze camera’s worden gelanceerd voorzien van een 4k-sensor zodat de kwaliteit beter in tact blijft als je gaat inzoomen. Maar goed, voor nu is dit gewoon prima in orde.

Ring Floodlight Cam tech365nl 009

En dan die twee lampen. Die geven toch wel een serieuze dosis licht. Toen ik de Spotlight Cam installeerde was ik blij met het extra licht dat je krijgt als er beweging gedetecteerd wordt. Ook als je zelf ’s avonds thuiskomt is het handig. De Floodlight Cam doet hier nog een flinke schep bovenop en zorgt er in mijn geval voor dat de gehele achtertuin helder verlicht is.

Naast het afschrikken van ongenode gasten is het ook erg handig als je ’s avonds de tuin in loopt. Ik raad je wel aan om hem wat hoger te hangen. Ik heb hem voor het testen bovenaan mijn schutting hangen. Op zich is dat prima, maar als je hem wat hoger kunt hangen dan profiteer je nog meer van de verlichting. De verlichting op dit model is simpelweg geniaal en zorgt voor dat stukje extra ten opzichte van de concurrenten van Ring.

Ring Floodlight Cam tech365nl 006

De ingebouwde speaker en microfoon zijn handig en werken prima. Het is niet iets waarvan je denkt: Wauw! Aan de andere kant, wat heb je op dit vlak echt nodig? Als het werkt en je kunt elkaar verstaan is het helemaal prima toch? De sirene is een leuke toevoeging en erg handig als je ongenode gasten in je tuin ziet, of je de buurjongen die over de schutting wil klimmen even een tip wil geven dit niet te doen. En met 110dB is het een aardig duidelijk “signaal” dat je afgeeft.

Ik had het net al even over de app van Ring. Waar ik er stomweg vanuit ging dat de functies van de Spotlight Cam en Floodlight Cam identiek zouden zijn blijkt dit niet het geval. Een mooi voorbeeld is de manier waarop je kunt werken met het detectiegebied voor de camera. Bij de Spotlight Cam vond ik het een nadeel dat je alleen de detectieafstand en hoek kunt bepalen, maar geen idee hebt hoe dit zich verhoud tot de plaatst waar de camera hangt. Bij de Floodlight Cam kun je (eindelijk!) detectiegebieden bepalen op basis van het zicht van de camera. Je ziet wat de camera ziet en geeft hier de detectiegebieden aan. Zo kun je bijvoorbeeld enkel je achterdeur en schuurdeur selecteren en de rolluiken van de overburen negeren. Stel dat ze omlaag gaan dan scheelt het je weer een mogelijke valse melding. Ik denk dat dit te maken heeft met de extra bewegingssensor die de Floodlight Cam heeft ten opzichte van de Spotlight Cam.

Ring_Floodlight_app_01
Drie zones waarop de bewegingsdetectie actief is

Een andere extra mogelijkheid die je krijgt is het instellen van de tijd dat de lamp blijft branden. Bij de Spotlight Cam gaat de verlichting relatief snel weer uit en is er geen mogelijkheid om dit in te stellen. De Floodlight Cam geeft je deze mogelijkheid wel. Zo kun je bijvoorbeeld instellen dat na beweging de lamp nog 2 minuten blijft branden. Het detectiegebied van de lamp is los in te stellen van de camera, echter is het hierbij niet op basis van het actieve zicht van de camera.

Ring_Floodlight_app_02

De rest van de functies in de app zijn hetzelfde als bij de Spotlight Cam. Het werkt allemaal zonder slag of stoot en is in mijn ogen een goede en duidelijke app. Het is wel belangrijk dat je Wi-Fi bereik erg goed is om te voorkomen dat het erg lang duurt voordat je beeld krijgt in de app. Afhankelijk van je gekozen abonnement kijk je eenvoudig beelden terug, sla je ze op, of deel je ze met andere. Ook het inschakelen van de verlichting en sirene kan los van een detectie worden gedaan vanuit de app.

Ring Floodlight Cam tech365nl 003

Mocht je de Floodlight Cam op een plek installeren waar nu een buitenlamp hangt dan kun je beide ook nog handig combineren. Je sluit de Floodlight Cam aan op het stroompunt en lust de buitenlamp hier vervolgens weer op door. Zo hoef je niet twee stroompunten aan te leggen. Verder is de installatie niet meer dan de camera voet monteren, de stroomdraden aansluiten, en vervolgens de camera toevoegen in de app. In principe voor iedereen haalbaar die een app kan installeren op zijn telefoon, zijn Wi-Fi wachtwoord weet en met een boormachine overweg kan.

Als ik zou moeten kiezen tussen de Spotlight Cam en Floodlight Cam dan ging ik voor de laatste. Dit vooral vanwege de extra krachtige verlichting. Maar dit is wel afhankelijk van de plaats van een stroompunt. Heb je geen stroom in de buurt? Dan is de Spotlight Cam met accu’s en zonnepaneel natuurlijk veel makkelijker. Kiezen uit beide modellen is overigens geen schande, want het zijn allebei erg goed producten van Ring.

Wil je beelden terugkijken in de app? Dan zit je wel vast aan een abonnement bij Ring. De prijs hiervan is gelukkig wel schappelijk. Beelden opslaan naar een externe bron (NAS, micro-USB-kaart) is niet mogelijk. Je kunt kiezen uit de volgende vormen voor Ring Protect:

• Geen Ring Protect; Ontvang notificaties, gebruik Live View, en beschik over tweeweg audio.
  • Ring Protect Basic (€3/maand of €30/jaar); 1 Ring apparaat gebruiken met alle mogelijkheden en 30 dagen terugkijken van videobeelden.
  • Ring Protect Plus (€10/maand of €100/jaar); Alles van Ring Protect Basis, echter voor onbeperkt aantal producten en 10% korting op aanschaf van nieuwe producten.

Hieronder zie je een drietal afbeeldingen om een idee te krijgen van het zicht door de camera, en het effect van de ledlampen.

De Floodlight Cam is per direct verkrijgbaar voor een prijs van €249. Optioneel is het Ring Protect Basis of Plus abonnement verkrijgbaar voor het 30 dagen terugkijken van videobeelden van 1 of meerdere Ring producten.

Reageren