Wie in het bezit is van een klassieke Porsche loopt op een gegeven moment tegen een probleem aan. Er gaat een onderdeel stuk. En net iets dat ook nog eens heel schaars is. Deze onderdelen zijn voor Porsche erg lastig te produceren in kleine oplagen. Om maar niet te praten over de kosten hiervoor. Maar wat als zij de onderdelen kunnen printen met een 3D-printer? Is dit de oplossing voor het behoud van je klassieke Porsche?
Kort door de bocht, Ja! Voor Porsche, en vele andere merken, is het blijven produceren van reserveonderdelen voor klassieke voertuigen een kostbare zaak. De oude machines moeten intact blijven, en er is een constante voorraad nodig om snel te kunnen leveren. Porsche is hier echter druk bezig met een nieuwe oplossing. Door het 3D-printen van onderdelen kun je veel makkelijk kleine oplages maken. Ik heb het hier natuurlijk niet over een 3D-printer die je misschien zelf in de woonkamer hebt staan, maar flinke industriële machines. Toch is het concept in principe hetzelfde.
Door middel van een tweetal technieken is Porsche in staat om nieuwe ijzeren en plastic onderdelen te produceren. De ijzeren delen worden langzaam in laagjes “geprint”, en zijn de vervanger voor de traditionele gietijzeren onderdelen. Met behulp van een krachtige laser kunnen ze een dun laagje gereedschapsstaal selectief verhitten en zo het onderdeel laagje voor laagje opbouwen. Bij de plastic onderdelen is het proces iets anders, maar ook hier gaat het laagje voor laagje. De machines hoeft enkel het ontwerp toegestuurd te krijgen om direct te kunnen beginnen met het maken van een onderdeel. Heb je hierna iets anders nodig, dan zet je het ontwerp gewoon klaar in de wachtrij. Just like home!
Op dit moment worden de onderdelen uitgebreid door Porsche getest. Er wordt bijvoorbeeld gekeken of het staal een bepaalde druk aan kan, en of de onderdelen bestand zijn tegen zonlicht, water, zuren en ga zo maar door. Je wilt niet hebben dat er een stuk van je ophanging afbreekt omdat er een klein scheurtje tijdens het printen ingeslopen is. Als alles goed door de test komt gaat Porsche mogelijk ook een twintigtal andere onderdelen op dezelfde manier produceren. Het voordeel is dat er met deze techniek geen noodzaak is voor voorraad.