tech365
autorai_2015_oculusrift_004

Peugeot en Porsche gebruiken Oculus Rift tijdens AutoRAI

De AutoRAI is deze week nog in volle gang en als bezoeker word je getrakteerd op veel bolides van verschillende merken. Of je nu op zoek bent naar een leuk boodschappenwagentje, of een dikke sportwagen, je komt het allemaal tegen. Het enige dat je niet kunt doen, is instappen en even lekker een proefrit maken. Hoewel, daar denken ze bij Peugeot en Porsche toch anders over.

Een echte proefrit kun je het niet noemen, een bijzondere ervaring dan weer wel. Zowel bij Peugeot als bij Porsche is het namelijk mogelijk om virtueel mee te rijden in één van de modellen. Door middel van Virtual Reality waan je jezelf in de auto naast de bestuurder en krijg je de mogelijkheid om eens op je gemakje rond te kijken. Dit alles wordt mogelijk gemaakt door een Oculus Rift bril die je meeneemt in de virtuele omgeving.

autorai_2015_oculusrift_004

Daar zit je dan, in de nieuwe Peugeot 208 met een oversized bril op je hoofd en een koptelefoon. Ik moet toegeven, het ziet er raar uit om mezelf zo te zien, maar ik kan je vertellen dat het beeld met de bril best gaaf was. Peugeot laat je meerijden in de nieuwe 208 en je waant je binnen enkele seconden in een prachtig Frans landschap. Tijdens het rijden kun je 360 graden in de rondte kijken. Door de aanwezigheid van een bewegingssensor is het ook mogelijk om op virtuele knoppen te drukken die in het beeld verschijnen.

autorai_2015_oculusrift_003

De virtuele proefrit kun je op drie verschillende manier variëren. Je kunt kiezen om naast de bestuurder plaatst te nemen, de auto vanaf achter te volgen of vanuit de lucht met een drone. Het is misschien geen echte proefrit, maar het zorgt wel voor een bijzondere ervaring in de virtuele Peugeot 208.

#PorscheUncommon

Porsche heeft ook een Oculus Rift op de stand, maar neemt dit concept nog  een stukje serieuzer. Door middel van de 3D-beelden wil het Duitse merk je hetzelfde gevoel geven als dat wat je beleefd in een Porsche. Als proefpersoon wordt je ook aan een EEG-monitor gekoppeld en krijg je een hartslagsensor om je vinger. Op de schermen achter de stoel kunnen de andere bezoekers zien wat je hersenactiviteit is, en je hartslag.

De gedeelten van de hersenen die tijdens het rijden in een Porsche worden geactiveerd zijn dezelfde als bij activiteiten als: verliefd zijn, oog in oog staan met een wild dier of parachutespringen. Ook deze merkervaring wilde ik niet voorbij laten gaan en nam plaatst op de stoel als proefpersoon.

autorai_2015_oculusrift_006

Daar zit je dan, in een comfortabele stoel van Porsche en geen hebben wat er om je heen gebeurd. Maar dit is helemaal niet erg, want voor mij begon een proefrit met een vriendelijk meneer in een Porsche GTS vanaf de AutoRAI. Je rijd namelijk virtueel weg vanaf de uitgang van de AutoRAI.

Een hartslag van 79, tja dat heb je in de binnenstad van Amsterdam in een Porsche. Rustig aan door de smalle straten en nog weinig actie. Dit geeft je de gelegenheid om even rond te kijken en het interieur van de Porsche te bewonderen. Je ziet de bestuurder rustig aan naar de volgende versnelling schakelen en voor dat je het weet gaat het gas erop.

autorai_2015_oculusrift_007

Het volgende deel speelt zich af op een rustig dijkweggetje en hier heb je gelijk dat Porsche gevoel. Uit de speakers hoor je de motor brullen en onder je stoel voeg je ieder hobbeltje in de weg, gaaf! Nog gaver wordt het als we zijn beland op Circuit Park Zandvoort, maar helaas is dit slechts van korte duur. Niettemin een erg geslaagde manier om je bezoekers een beetje dat Porsche gevoel te geven.

Geslaagde merkcampagnes

Het beeld van de Oculus Rift is niet altijd super scherm en ook de kwaliteit laat soms wat te wensen over. Toch geeft het je binnen enkele seconden een “echt”  gevoel. Je draait je hoofd naar rechts en kijkt uit het raampje naar de Amsterdamse grachten. Draai je hoofd naar links en je ziet de bestuurder naast je zitten. Dit soort dingen zijn gewoon een gave beleving en ik denk dat er zeer weinig mensen met een ” mwaah” gevoel uit de stoel stappen. Wat mij betreft geslaagde merkcampagnes, waar door een combinatie van techniek en emotie een bijzondere indruk wordt achtergelaten en waar over gepraat wordt.

Mocht je nog een bezoek gaan brengen aan de RAI, loopt dan zeker even langs bij Peugeot en Porsche!

 

Martijn

Martijn is naast eigenaar van tech365 ook werkzaam als IT Professional. Zijn passies zijn gadgets, fotografie en alles wat met automotive te maken heeft. Je kunt hem ook vinden als blogger op wielerblog www.lifebehindbars.nl

Reageer op dit artikel

avatar

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

  Inschrijven  
Abonneren op

Privacy opties

Wijzig je voorkeur voor het bijhouden van gegevens op tech365.

Privacybeleid | Sluiten
Instellingen