tech365
Audi A8 op de weg

Nieuwe Audi A8 zit bomvol innoverende tech die met je meedenkt

Audi lanceerde dinsdag de nieuwe A8 en A8L. Hiermee is het vlaggenschip uit de collectie van het Duitse merk voorzien van een flinke upgrade. Als Audi fanboy ging ik direct het persbericht uitpluizen en de verschillende video’s van de lancering bekijken. Want als de A8 ergens voor staat, is het wel voor extreem comfort en veel innovatie. Gelukkig is ook dit keer mijn behoefte als ‘techie’ weer bevredigd met al het nieuws dat Audi in de A8 heeft gestopt.

Het leuke aan de nieuwe A8 is dat je erg goed kunt zien dat Audi een tweetal stromen inzet. De eerste is “Dat wat er is en blijft, moet nog beter”. De tweede is vooral nieuwe innovatie. Als ik even wat verder inzoom op het eerste stroom dan zie je dit bijvoorbeeld erg goed terug in de vernieuwde touchscreen voorin. Ja het is nog steeds een touchscreen en ja hij werkt snel zoals bij een gemiddelde smartphone. Toch weet het merk zoiets gewoons zo aan te passen dat er voor de berijder een extra stuk emotie bijkomt. Dit zit hem in iets kleins als de virtuele knoppen op het scherm. Je druk hem in en iets gaat aan, druk je hem nogmaals in dan gaat dat iets weer uit. Maar door het gebruik van feedback in het scherm, en het juiste geluid, krijg de bestuurder het gevoel van degelijkheid, comfort en luxe. Dezelfde beleving als wanneer je een schitterende ouderwetse knop in zou drukken. Het creëren van emotie door de inzet van slimme techniek.

Audi A8 interieur

Draadloos opladen

Een laadpaal op je oprit ziet er allesbehalve luxe uit. Het zijn afschuwelijke dingen en die kabel die vanuit het ding naar je mooie nieuwe wagen loopt smoelt ook voor geen meter. Toch gaat het overal zo en is het normaal geworden om te stekkeren. Bij de A8 kan dit ook, maar hoeft het niet meer. Hij is namelijk voorzien van de mogelijkheid om zichzelf draadloos op te laden. Op je oprit plaats je een soort paneel waar de stroomvoorziening onder zit. Je komt vervolgens aanrijden met je nieuwe A8 en in je display wordt aangegeven dat hij een oplaadpunt heeft gevonden. Hij geeft ook direct aan of je er al ver genoeg boven bent of dat je even een stukje door moet rijden. Eenmaal boven het laadpunt zet je de auto stil en schuift het laadpaneel omhoog tot het iets onder de auto. Op dat moment wordt je auto dus draadloos opgeladen. Stekkeren is dus niet meer nodig. Is hij vol, dan zakt het paneel weer omlaag en staat je auto klaar voor de volgende rit.

Audi A8 draadloos opladen

Het draadloos opladen en een nieuw type touchscreen is natuurlijk niet het enige dat er aan nieuwe tech in de Audi zit. Het meest opvallend is de komst van Audi’s zogeheten ‘AI’. Op de nieuwe A8 vinden we vier systemen die gebruik maken van deze nieuwe technologie. Je hebt de beschikking over een Automatische Piloot, automatisch parkeren, automatisch parkeren in je garage en een intelligente ophanging.

Level 3 autonoom rijden

De automatische piloot van de A8 valt onder het zogenaamde Level 3 autonoom rijden. Persoonlijk lijkt deze nieuwe AI-functie van Audi mij ontzettend fijn. Het werkt namelijk als volgt: Wanneer de A8 merkt dat je in een file terecht komt biedt hij de mogelijkheid aan om de Audi AI traffic jam pilot te activeren. Druk je als bestuurder vervolgens op de speciale AI-knop dan neemt je Audi het direct van je over. Je hoeft dus niet meer het stuur vast te houden en ook je gas- en rempedaal kun je met rust laten. Zolang de snelheid onder de 60 km/u blijft hoe je zelf dus niet meer te rijden. Prima moment om lekker de krant te lezen in de ochtendspits. De A8 is in staat om dit te doen door de toepassing van een laser, radarsensoren, camera’s en ultrasone sensoren. Al deze informatie komt in het brein van het AI-systeem dat door Audi zFAS genoemd wordt. Jep, dat is die unit waar de nVidia Tegra processor inzit. Je auto wordt zich dus bewust van zijn omgeving op basis van deze informatie net zoals een mens dat eigenlijk doet. Kan de snelheid boven de 60 km/u dan moet je zelf het stuur en de bediening weer overnemen.

Audi A8 traffic jam pilot

Natuurlijk kan Audi ook boven de 60 km/u de auto zelfstandig laten rijden. Toch doen ze dit nog niet en waarschijnlijk vergt dit toch nog wat meer test en ontwikkelwerk. Ze hebben het overigens vorig jaar met een A7 voor elkaar gekregen om hem zelfstandig naar de CES in Las Vegas te laten rijden. Een kwestie van tijd dus. Het Audi AI wordt ook gebruikt voor het automatisch inparkeren van de auto. Ziet hij een vrije parkeerplek dan is de A8 in staat om zonder jou in de auto te hebben de auto te parkeren. Het enige dat je hoeft te doen is in de Audi app op een knop te drukken. Dit geldt ook voor het inparkeren in je garage.

Anticiperen op de weg door middel van laserscan

De intelligente ophanging is ook een AI-functie. Door de inzet van een laser wordt het oppervlak voor de auto constant bekeken. Het centrale zFAS brein kiest vervolgens de juiste actie voor de onafhankelijk schokbrekers en zorgt ervoor dat het comfort in de A8 zo optimaal mogelijk blijft. Zoals wij als mensen anticiperen bij het zien van een kuil in de weg, neemt Audi AI het hier van je over. In dit geval rijdt hij er niet omheen, maar past de ophanging zo aan dat je het niet tot nauwelijks merkt.

Vanaf september dit jaar te bestellen

Na het lezen van al deze gave tech in de A8 zie ik je al denken. “Tof, maar wat kost die A8 dan wel niet”. Een hele goede vraag waarop ik nu het antwoord nog niet kan geven. Audi heeft namelijk nog geen prijzen bekend gemaakt voor de nieuwe A8 en A8L. Desondanks dat ik dat hij in ieder geval niet binnen mijn leasebudget valt 🙂

Martijn

Martijn is naast eigenaar van tech365 ook werkzaam als IT Professional. Zijn passies zijn gadgets, fotografie en alles wat met automotive te maken heeft. Je kunt hem ook vinden als blogger op wielerblog www.lifebehindbars.nl