Nest Cam IQ Outdoor tech365nl 100

Review: Nest Cam IQ Outdoor beveiligingscamera

“He, die ziet er bekend uit! Is dat niet de Nest Cam IQ”? Nee, bijna goed gezien. Het is de Nest Cam IQ Outdoor. De buitenvariant van de eerder verscheen binnencamera met IQ functionaliteit. En wat is er nu leuker dan te kijken hoe deze variant zich staande houdt, en of de software in de tussentijd alweer wat aangepast is.

De eerdere Nest Cam IQ was bestemd voor binnenshuis gebruik. Ik heb hem vorig jaar uitgebreid getest en er een review over geschreven. Met een 4K-sensor was hij is instaat om erg goede beeldkwaliteit te leveren zowel overdag als in de donker. Toch vond ik de gezichtsherkenning nog niet helemaal optimaal, omdat veelvuldig dezelfde persoon als nieuw gezien werd. Buiten dat, een zeer goede beveiligingscamera. Nu ik de buitenvariant heb is het interessant om te zien of de kwaliteit nog verder is verhoogd, of dat hij een kopie ie van de indoor variant. De software van Nest is in de tussentijd uiteraard doorontwikkeld en hier zit voor mij dan ook het grootste interesse deel. Zeg nu zelf, als de vorige goed was dan heb je niet direct een reden om ervan uit te gaan dat het nu helemaal ruk met een rietje moet zijn. Toch ga ik het uiteraard wel even testen.
Nest Cam IQ Outdoor tech365nl 002
Hij is weerbestendig! Dit ie natuurlijk geen verassing aangezien hij bestemd is voor buitenshuis. De camera is IP66 gecertificeerd en is hiermee niet bang voor een beetje water. Je kunt hem op allerlei manier monteren dankzij de speciale steun. Hiermee is hij 360 graden draaibaar voor de beste opstelling. Het enige dat je nodig hebt is een slimme plek om de stroomkabel door te voeren richting een stopcontact. Voor de connectie naar het internet, en dus je Nest app, maakt hij gebruik van Wi-Fi op basis van een 2×2 mimo chip.
Nest Cam IQ Outdoor tech365nl 003
De Nest Cam IQ outdoor heeft ook ditmaal een 4K-sensor gekregen. Door hier ondersteuning aan toe te voegen voor HDR (High Dynamic Range) en het te downscalen naar 1080p krijg je Nest’s zogenaamde “Supersight”. Klinkt tof, maar waarom HDR? Door verschillende 4K-beelden te combineren is de camera in staat om omstandigheden met problematisch licht beter te kunnen verwerken. Wie eens bezig geweest is met HDR-fotografie kan zich misschien nog wel herinneren dat je bijvoorbeeld drie foto’s naam in een cyclus van “onderbelicht, normaal, en overbelicht”. Hierdoor waren te donkere delen gecompenseerd evenals de overbelichte.
Nest Cam IQ Outdoor tech365nl 004
Wanneer het te donker wordt voor de sensor om zelfstandig nog goede beelden te creëren schakelt hij de hulp in van de speciale infrarood led’s. Deze hoog vermogen led’s. De Nest Cams staan op dit vlak wel bekend voor hun goede prestaties in slecht licht.
Nest Cam IQ Outdoor tech365nl 005
Het ‘IQ’ deel van de camera is de techniek die Nest gebruikt voor het herkennen van personen die voor de camera langslopen. Stel de camera pikt een persoon op die door jouw achtertuin loopt. Van die persoon wordt het gezicht gezocht en vergeleken met personen die jij als bekend hebt geclassificeerd. Wanneer er een match is zal de Nest app een pushbericht sturen met de mededeling dat er een bekend persoon is gezien, i.p.v. een onbekende. En dit is best fijn eigenlijk, want op het moment dat ik al weet dat het mij vriendin is, hoef ik ook niet de beelden te bekijken. Is het een onbekende dan doe ik dat wel even.
Nest Cam IQ Outdoor tech365nl 006
Zoals we gewend zijn van Nest wordt het geheel in een keurige verpakking aangeleverd en zit alles erbij wat je nodig hebt voor het in gebruik nemen van je camera. Zo krijg je een zeer lange kabel van voedingskabel van 7,5 meter, een USB-adapter, pluggen, schroeven, installatiehandleiding, en uiteraard de Nest Cam zelf. Oh en nog een handjevol met kabelklemmen om de voedingskabel netjes te bevestigen. Een zeer compleet set, maar ik had dan ook niet anders verwacht van Nest.
Nest Cam IQ Outdoor tech365nl 010
Om de camerabeelden te kunnen bekijken en de instelling naar wens aan te passen moet je gebruik maken van de Nest App. Je kunt hier niet omheen en de camera is ook niet aan te sluiten op systemen van derden. Dit geldt ook voor de opslag van de camerabeelden. Die kunnen enkel naar de Nest cloud en niet bijvoorbeeld naar je eigen NAS. Dit is ergens wel jammer maar ook wel weer begrijpelijk. Het is immers het verdienmodel van Nest en bepaalde intelligentie voor beeldanalyse wordt in de cloud afgehandeld. Je moet dus wel rekening houden dat hier extra kosten bijkomen wanneer je langer toegang wilt hebben tot je beelden. De Nest app is je thuisbasis voor de camera’s, rookmelders, deurbel, alarmsysteem en thermostaat van het merk. Gelukkig heb je dus alles in dezelfde app.

Nest Cam IQ Outdoor tech365nl 009

Installatie van de Nest Cam IQ Outdoor

De installatie van de Nest Cam IQ Outdoor is niet veel anders dan de voorgaande modellen in de serie. Waar je hem normaal op een voet in je woonkamer zet monteer je dit model aan de wand of tegen je schutting. In mijn geval heb ik voor het laatste gekozen omdat dit puur de montage voor het testen allemaal wat makkelijker maakt. Qua materiaal heeft Nest voor beide oplossingen de juiste spullen in de doos gedaan. Je krijgt er namelijk niet alleen schroeven bij, maar ook pluggen voor wanneer je hem in steen of beton wil vastzetten. Daarnaast zijn de meegeleverde kabelklemmen ook erg handig voor het geleiden van de kabel.
Nest Cam IQ Outdoor tech365nl 010-2

Al je Nest producten in een app

Voordat ik de camera ga monteren open ik eerst de Nest app om de nieuwe IQ camera te installeren. Heb je nog geen producten van Nest in huis dan moet je eerst de app downloaden en een account aanmaken. Gelukkig is dat een fluitje van een cent. De installatie van de camera is erg eenvoudig en precies wat ik van Nest gewend ben. Als eerste kies je voor het toevoegen van een nieuwe camera. Hierna scan je de kleine QR-code op de camera en weet de Nest app vervolgens precies om welk apparaat het gaat. In de volgende stap probeert de app om andere Nest apparaten, mits je die hebt, te bereiken en te laten zoeken naar de nieuwe camera. De andere apparaten kunnen namelijk de instellingen voor bijvoorbeeld je thuis Wi-Fi zo overdragen naar een nieuw apparaat. Dit maakt het uitgebreid instellen niet meer nodig. Helaas lukt het mij rookmelder niet om de camera te bereiken en moest ik zelf nog even de Wi-Fi verbinding instellen. Ach, als dat alles is.
Nest Cam IQ Outdoor tech365nl 012

Super eenvoudige montage

Met de camera aanwezig in de app doe ik nog even een snelle check of ik audio en video beschikbaar heb. Alles werkt, dus tijd om het boeltje te gaan monteren. Als eerste schroef je de basisplaat vast op de plaat waar je de camera wilt hebben. Dit kan door middel van vier schroeven en de eventueel meegeleverde pluggen. Vervolgens neem je de camera en sluit je de platte voedingskabel aan. Let op, er staat op de kabel aangegeven welke kant van de kabel aan de camera moet komen en welke aan de adapter. Het verschil zit hem puur in de pasvorm, want de kleine stekker past beter in de camera.
Nest Cam IQ Outdoor tech365nl 011
Als de stekker is vastgemaakt klik je de camera eenvoudig op de grondplaat en kan het andere eind van de kabel worden aangesloten op de meegeleverde adapter. Indien nodig kun je nu de kabelklemmen monteren om de kabel netjes weg te werken en dan ben je eigenlijk gewoon klaar.
Nest Cam IQ Outdoor tech365nl 014

Detectieschema’s en personen herkennen

Nu de camera is verbonden kun je nog het een en ander instellen in de app. Dit hoeft niet maar maakt het in de praktijk wel een handiger. Denk bijvoorbeeld maar eens aan de kinderen die in de tuin spelen. Iedere beweging of soort geluid wordt vastgelegd en de app stuurt je vervolgens een pushbericht. En dat kunnen er aan de het einde van de middag toch wel flink wat zijn. Ik heb daarom gekozen om op bepaalde tijdstippen de camera niet actief te hebben. Dit is natuurlijk afhankelijk van jouw situatie en de plaats van de camera of dit handig is. In mijn geval zet ik hem automatisch op bepaalde tijden uit en tegen het eind van de avond weer aan. Dit scheelt enorm in het aantal onnodige meldingen.
Nest Cam IQ Outdoor schema aware
Een tweede item waar je graag wat tijd in stopt, is het controleren van de personen die de Nest Cam ziet. Bij een nieuw persoon krijg je in de app de vraag of je hem of haar kent. Vervolgens kun je hier een naam aan koppelen waarmee de Nest app in staat is om je te vertellen wie er door je tuin loopt. En dat is handig als je niet thuis bent, maar de buurvrouw de planten water aan het geven is voor je. Om dit te kunnen doen heb je overigens wel het aanvullende Nest Aware abonnement nodig. Stel dat je een opname hebt van iets of iemand die je graag wilt bewaren of delen dan kun je vanuit de app eenvoudig een zogenaamde “nieuwe clip” aanmaken. Vervolgens kun je het videofragment met geluid opslaan op je smartphone, tablet of computer of een link delen met andere mensen. Op mijn iPhone krijg ik dan de keuze om de link via Messenger, Whatsapp, Facebook en een aantal andere platformen te delen. Een ander leuk extraatje van Nest Aware is de mogelijkheid om een timelaps te maken over een bepaalde periode. Als voorbeeld heb ik er eentje in het filmpje hieronder gezet.
Het is goed te merken dat Nest constant aan de slag is met het verbeteren van de algoritmes in de cloud. Het aantal valse meldingen is minder dan tijdens mijn vorige test en de gezichten worden voor mij gevoel ook iets beter weer gedetecteerd. Heel soms wordt je nog getrakteerd op een melding dat er een onbekend persoon is detecteert, maar dan blijkt het een combinatie van de bladeren aan een boom in mijn tuin te zijn, die op het eerste gezicht lijk op een gezicht. Dat klinkt misschien raar, maar bij het zien van de miniafbeelding dacht ik: “wtf doet die man in mijn tuin”. Ik vond het dus ook op een persoon lijken net als de Nest Cam.
Nest Cam IQ Outdoor tech365nl 015
Een aspect waar je wel rekening mee moet houden is het feit dat de Nest Cam IQ constant bezig is met het opnemen van video en dit opslaat in de cloud. Stel je de app zo in dat de kwaliteit het laagst is dan moet je rekenen op een dataverbruik van 100GB per maand. Zet je hem op de hoogste kwaliteit dan ligt dit op ongeveer 400GB. In Nederland hebben wij niet of nauwelijks ISP’s die een datalimiet hebben, maar je verbinding moet hier dus wel op voorbereid zijn. Nest adviseert je om minimaal 2 Mbps constant beschikbaar te hebben voor upload naar de cloud.
Nest Cam IQ Outdoor instellingen aware
Crystal Clear two-way audio, daar is geen woord van gelogen. De audiokwaliteit is echt uitmuntend en ook wanneer je zelf terugpraat via de app krijgen de mensen in de buurt van de camera een erg goed en helder geluid te horen. Stukken beter dan bijvoorbeeld de tweeweg audio van de Ring Video Doorbell.
Nest Cam IQ Outdoor tech365nl 007
En dan komt wat mij betreft het grootste struikelblok voor deze camera. Begrijp met niet verkeerd, de camera is echt een geweldig stuk techniek, smoelt goed, en werkt prettig, maar hij is wel aardig aan de prijs. De losse camera kost je namelijk een goede €379. Maar dan ben je er nog niet. Want als je wilt profiteren van langere opslag in de cloud en de Nest Aware functies dan moet je rekenen op minimaal €50 per jaar extra kosten. Dit abonnement geeft je de mogelijkheid om 5 dagen terug te kijken. Dan is er nog een variant voor 10 dagen en 30 dagen. Hier betaal je vervolgens €100 of €300 voor. Ben je van plan om je camera 3 jaar te gebruiken dan kost dit geintje je dus minimaal €529 in totaal. En dat vindt ik toch wel stevig aan de prijs.
Nest Aware abonnementen
Dat je voor de Nest Aware functies moet betalen kan ik begrijpen, echter had ik liever de opslag in mijn eigen netwerk willen doen. Bijvoorbeeld op een reeds aanwezige Synology NAS met Terabytes aan beschikbare opslag. Maar goed, die optie verwacht ik niet terug te zien in de producten van Nest. “Kan ik hem beter niet kopen dan?”, dat is wat kort door de bocht. Qua camera en functies zeg ik “doen!”, maar realiseer je goed dat je extra kosten krijgt. That’s all.
Nest Cam IQ Outdoor tech365nl 013

De Nest Cam IQ Outdoor is per direct te bestellen voor een prijs van €379. Het optionele Nest Aware abonnement kun je aanschaffen vanuit de Nest app.