Gaming

NES Classic Mini: Zwaar verslavend en lekker retro

Als ik aan een retro gaming console denk, dan denk ik aan het Nintendo Entertainment System (NES). Zijn 8-bit graphics en vrolijke tunes stonden garant voor uren speelplezier. Vorig jaar bracht Nintendo het icoon opnieuw uit en zette de wereld op zijn kop met de Nintendo Classic. Inmiddels heb ik hem al even in mijn bezit en ja, ik ga je er natuurlijk alles over vertellen.

De oorspronkelijke NES werd in Nederland in 1985 geïntroduceerd en was jarenlang een platform voor games als Super Mario Bros, Zelda, MegaMan en Donkey Kong. In totaal werden er meer dan 700 games voor de 8-bit machine uitgebracht en anno nu worden sommige van deze series nog steeds voortgezet. Het kwam als een redelijke verassing dat Nintendo bezig was met een moderne versie van dit icoon onder de naam NES Classic Mini.

NES Classic Mini tech365 002

Games spelen op de NES Classic Mini is bijna hetzelfde zoals vroeger. Hij is alleen, euhmm kleiner. En een flink stuk ook. Waar je de oude NES nog moest voorzien van enorme cartridges hoef je met de Mini niets meer te doen. Hij past in de palm van je hand en heeft wel de ouderwetse look. Het welbekende klepje waarachter je de game moest plaatsen is er niet meer en alles staat al vooraf geïnstalleerd op de console.

NES Classic Mini tech365 003

Op de Mini heb je nu iets extra’s wat er vroeger niet zat. Een HDMI-aansluiting! Logisch dat je die vroeger nog niet had, want het bestond simpelweg nog niet. Door middel van deze HDMI-aansluiting is het mogelijk om hem aan te sluiten op je moderne flatscreen en krijg je ook de games in goede kwaliteit op je beeld.

Nintendo NES Classic Mini 01

De echte diehards kunnen hem eventueel nog in een speciale retro modus zetten waarbij je wordt getrakteerd op zogenaamde scanlines. Je kent ze wel, van die signaalstrepen op je oude beeldbuis tv. Ik heb het direct uitgeschakeld, want ondanks dat het net is als vroeger kreeg ik er spontaan hoofdpijn van. Lekker hoge kwaliteit dus.

NES Classic Mini tech365 001

De controllers zien eruit zoals die van de oorspronkelijke NES en zo voelen ze ook. Ze liggen ouderwets lekker in de hand en hebben die typische rode buttons die gevormd zijn naar je vingertoppen. De aansluiting van de controllers is wel specifiek voor Nintendo en is niet iets simpels als een USB-aansluiting. Standaard krijg je er een controller bij en je kunt desgewenst ook nog een tweede aanschaffen voor multiplayer games. Het enige wat wel een kansloos is aan de controllers is de lengte van de kabel. Je moet praktisch met je neus tegen je scherm aanzitten om relaxed te kunnen spelen. Beste Nintendo, graag even een 1,5 meter meer alstublieft.

NES Classic Mini tech365 005

Games, hoe zit het daar eigenlijk mee? Zoals ik al zei kun je niet je ouderwetse cartridges gebruiken en is het ook niet nodig om games op de NES te zetten. Je krijgt er standaard 30 games bij en die zijn direct klaar voor gebruik. Het is helaas niet mogelijk om dit verder uit te breiden. Toch heeft Nintendo wel een lekkere selectie gemaakt van toffe oude games. Denk hierbij aan MegaMan 2, Super Mario Bros 1 t/m 3, The Legend of Zelda, Zelda 2, Bubble and Bobble en ga zo maar door. Gegarandeerd uren speelplezier.

Nintendo NES Classic Mini 02

Een van de nieuwe mogelijkheden van de NES is het opslaan van je spel op ieder gewenst moment. Sommige oude games waren voorzien van passwords of andere sleutels die toegang boden tot een bepaald punt van het spel. Door het opnieuw invoeren van de code of combinatie kon je dan weer verder gaan waar je gebleven was. Toch hadden niet alle games dit. Super frustrerend als je na een halve dag gamen eindelijk bij die eindbaas was en vervolgens met je ouders mee moest naar een verjaardag van een tante. Het enige dat je hoeft te doen is op de RESET-knop te drukken en in het hoofdmenu te kiezen voor het opslaan van je game. Easy Peasy!

Nintendo NES Classic Mini 03

En dan de hamvraag. Moet je de NES Classic Mini kopen? Absoluut! Wat een pret beleef je weer met die kleine ding. Het is even een reisje terug in de tijd. Even weer terug naar de tijd dat de games nog puur waren, zonder al te veel poespas. Hij kost €59,90 en een losse controller €14,95. Het enige lastige is dat je echt goed moet zoeken naar een verkoper die hem nog heeft. Zoals het er nu voorstaat worden ze niet meer opnieuw geproduceerd. Dus goed zoeken op Marktplaats en Ebay of je nog een exemplaar te pakken kunt krijgen. Mocht het niet lukken dan kun je altijd nog aan de slag gaan met Retro Pi. Hierover schreef ik onlangs nog een uitgebreide blog om je op weg te helpen.

Erik, big thanks voor het lenen voor dit verslavende stukje tech!

NES Classic Mini tech365 004