Enterprise

Nederland nog niet klaar voor een ‘connected’ toekomst

Over vijf jaar kijken we 80% van alle programma’s waar en wanneer we dat zelf willen. Namen zoals ‘tv’ of ‘pc’ gaan in de toekomst verdwijnen; we spreken dan alleen nog van connectieve apparaten. Een digitaal entreeportaal verbindt onze woning met de rest van de wereld en vormt het beginpunt van een ‘smart’ netwerk naar allerlei interactieve schermen, oplossingen en apparaten in huis. En dat met de snelheid van het licht! 

Het klinkt misschien nog als een utopie, maar ik geloof dat het die kant op gaat. Nu al behoren Nederlanders tot de Europese koplopers in internetgebruik. Netflix en Spotify veranderen ons mediagedrag: muziek, films en series kijken en luisteren we op de momenten dat het ons uitkomt. Eind 2013 maakten al 2,7 miljoen huishoudens gebruik van Video on Demand, waarbij 67% deze dienst afneemt via internet- en kabelproviders. Daarnaast schieten nieuwe oplossingen voor nieuwsconsumptie als paddenstoelen uit de grond, met Blendle en Google Chromecast als bekendste voorbeeld. Dergelijke oplossingen vertrouwen op een snelle dataoverdracht in de cloud.

Bedrijven richten hun diensten tegenwoordig ook in met dit consumentengedrag in het achterhoofd. Zo introduceerde Adobe Creative Cloud waarbij het designpakket niet meer als los aan te schaffen en te downloaden software wordt aangeboden, maar als clouddienst. Om gebruik te kunnen maken van de programma’s betalen gebruikers een vast bedrag per maand. En we hoeven ook niet meer naar de bioscoop om de nieuwste releases te zien: via Pathé Thuis kun je thuis je eigen filmhuis creëren met de laatste blockbusters op je eigen scherm.

Explosie in dataverkeer

De ontwikkeling, inzet en het gebruik van dergelijke interactieve diensten zal in de toekomst alleen nog maar toenemen. Dit resulteert in een explosie aan dataverkeer. Nu al neemt op het totale netwerkverbruik het dataverkeer voor interactieve televisie een groter deel in beslag dan het internetverkeer. In Amerika moeten diensten als YouTube en Netflix zelfs meer geld gaan betalen om hun diensten aan te bieden, waardoor serviceproviders meer geld mogen vragen voor ‘zware’ diensten.

En die ontwikkelingen leggen precies de vinger op de zere plek: als heel Nederland op dit moment iedere dag interactieve televisie zou gaan gebruiken, hebben aanbieders een probleem. Er is onvoldoende bandbreedte beschikbaar om het dataverkeer in het hierboven geschetste toekomstbeeld naar alle woningen te kunnen faciliteren. Een parallel met elektrische en hybride auto’s dringt zich op. Het gebruik van dergelijke milieuvriendelijke bolides wordt gestimuleerd vanuit de overheid en het bedrijfsleven, maar het tekort aan oplaadpalen zorgt er nu nog voor dat de branche niet tot volle ontwikkeling kan komen.

Zo staat het momenteel ook met de data-infrastructuur in Nederland. Nieuwe technologie in tv’s zoals 4K en Ultra HD zijn in opkomst. Televisies vragen hierdoor straks om vele MB’s per seconde om de hoge beeldkwaliteit te kunnen bieden waaraan we gewend raken. Een HD-kijker zou nu al over een verbinding van 50 Mbps moeten kunnen beschikken, een snelheid dat een groot deel van de Nederlanders ook wenselijk vindt. In 2020 ligt die lat minimaal op 200 Mbps. Voor een gemiddeld huishouden dat zonder haperende verbinding alle aanwezige devices wil benutten, is een bandbreedte van 200 Mbps niet teveel gevraagd. Zeker als je weet dat voor consumenten een trage of haperende verbinding bij het online tv en video’s kijken in de top drie van internetergernissen staat*.

Breedbrandvreters

De hoeveelheid data die consumenten via internet versturen groeit ieder jaar met 60%: naar verwachting is de groei in dataverkeer verdrievoudigd in 2017. Dit trekt een zware wissel op ons dataverkeer. Het is echter de vraag in hoeverre de Nederlandse consument zich hiervan bewust is, aangezien er maar weinig onderzoeken naar buiten komen die de koppeling maken tussen gedrag en dataverbruik. Terwijl kijk- en luistercijfers bijvoorbeeld met enige regelmaat gepubliceerd worden, worden streamingcijfers als marktgevoelige informatie gezien. Er zijn dan ook maar weinig cijfers openbaar over het interactieve kijkgedrag van de Nederlandse tv-kijker. Daardoor is er ook nog weinig bekend over de gevolgen die dit gedrag heeft op de digitale infrastructuur van ons land.

Als we kijken naar de gemiddelde up- en downloadsnelheden in Europa dan doet Nederland het nog niet zo slecht. In ons land ligt de gemiddelde connection speed op 8.8 Mbps download**, in de meeste andere West-Europese landen ligt dit veel lager. Daar staat echter tegenover dat Nederland wat betreft de penetratie van glasvezel (FttH), de verbinding die de meeste bandbreedte en het snelste dataverkeer garandeert, door landen als Litouwen, Portugal en Noorwegen voorbijgestreefd wordt. En dat terwijl Nederlanders wel grootverbruikers zijn van ‘breedbandvreters’ zoals smart tv en iCloud, om nog maar te zwijgen over de hoge adoptie van social media tools.

Deze ‘connected’ leefstijl vinden we tegenwoordig allemaal normaal: op ieder moment van de dag data delen, binnenhalen en versturen. Hiervoor is een stabiele verbinding essentieel. Wie dus wil blijven genieten van video on demand, remote back-up of snel internet, doet er verstandig aan zijn dataconsumptie én breedbandverbinding eens onder de loep te nemen. Een verandering in mindset is hierbij essentieel: snel dataverkeer wordt een eerste levensbehoefte, net als gas, water en electra.

* Multiscope april 2014 in opdracht van Reggefiber

** Need for Speed onderzoek 2013

Dit artikel is geschreven door Ewoud Overduin, Manager Marketing en Sales bij Reggefiber.

Redactie

De redactie van Tech365 zorgt iedere dag voor het laatste nieuws op het gebied van Tech, Lifestyle en Trends. Heb je een nieuwstip voor ons? Neem dan gerust contact op via redactie@tech365.nl

Gerelateerde berichten

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Back to top button