Mobile

Mio MiVue 658 WiFi: Een uitgebreide dashcam met WiFi mogelijkheden

Dashcams blijven ontzettend populair en steeds meer mensen zien het nut van een dergelijk camera in de auto. Soms puur voor bewijslast maar ook voor het opnemen van bijzondere ritten of evenementen. Ik ging een tijdje op pad met de Mio MiVue 658 WiFi om hem eens aan de tand te voelen. 

De MiVue 658 is niet het eerste model dashcam dat ik van Mio in de auto gehad heb. In een eerdere review schreef ik over mijn ervaringen met de MiVue 568 Touch, een kleine camera die verassend kwalitatieve beelden weet vast te leggen. De lat ligt dan ook direct hoog voor dit nieuwe model.

mio_mivue658_wifi_tech365_002

Het eerste dat opvalt wanneer je de MiVue 658 WiFi uit de doos haalt, is de brede vorm van de behuizing. Waar de voorgaande modellen vaak vierkant waren is de 658 nu meer een broedbeeld versie geworden. Het geeft het geheel een wat mindere lompe vorm en maakt hem ideaal om wat meer uit je zicht te bevestigen. Een enorme verbetering is de zuignap met kogelgewricht. Waar je voorheen beperkt was in het feit dat je de camera niet kon verstellen na het bevestigen op de ruit, kun je hem nu eenvoudig draaien en kantelen.

mio_mivue658_wifi_tech365_005

De bediening van de camera gaat door middel van een 2,7-inch touchscreen met een prettige responstijd. Het verschilt eigenlijk weinig van het bedienen van je smartphone en dit is precies wat je wilt van een dergelijk scherm. Als de camera aan staat springt hij na enkele seconden op een donker beeld met hierop je huidige snelheid op basis van GPS. Tijdens het rijden heb je hiermee geen last van het bewegend beeld van het beeldscherm in je ooghoek. Tik je met je vinger op het scherm, dan schakelt hij direct over naar het camerabeeld.

mio_mivue658_wifi_tech365_007

Je kunt kiezen uit diverse resoluties voor het opnemen van de video’s en de lengte van de opnamen zijn afhankelijk van de grootte van je microSD kaart. Het toestel zelf is niet voorzien van opslaggeheugen. De maximale resolutie die je kunt kiezen is 2304 x 1296 met 30 frames per seconden op basis van H.264. Dit is net weer even een stapje verder dan de voorgaande modellen. De gebruikte lens is nog steeds een F1.8 variant en heeft een beeldhoek van 150 graden. Dit merk je vooral bij het ophangen van de camera, want dit is voldoende om je gehele zicht vast te leggen.

mio_mivue658_wifi_tech365_003

De MiVue 658 WiFi beschikt over WiFi. Dit was met zo’n naam natuurlijk geen verassing. Je kunt de draadloze functionaliteit gebruiken voor het overzetten van je video’s naar je smartphone of het delen op social media. Het is niet mogelijk om updates te installeren via WiFi. Mio geeft je ook op dit model levenslange updates voor flitspalen, zodat het toestel je kan waarschuwen als ergens een bekende controle is. Verder kun je ook foto’s maken (4 megapixel) en beschikt hij over een parkeerstand voor continuopnamen.

mio_mivue658_wifi_tech365_004

Wat zit er in de doos?

  • Mio MiVue 658 WiFi dashcam.
  • Houder met zuignap en kogelgewricht.
  • 12V oplader met aansteker-plug.
  • Beknopte handleiding.

Wat vinden we van de Mio MiVue 658 WiFi?

De vorige MiVue die ik kreeg was eigenlijk al erg goed. Een groot nadeel vond ik echter de vast positie die de camera had, na het bevestigen aan je ruit. Gelukkig is dit bij de MiVue 658 verleden tijd, want door het gebruik van een steun met een kogelgewricht kun je nu de camera draaien en kantelen.Zie je voor je gevoel iets teveel van je dashboard, dan kantel je hem gewoon wat verder omhoog. De USB-kabel moet je echter niet vergeten om eerst te monteren in de houder voordat je het geheel in elkaar klikt. Dit staat niet in de handleiding, maar als je dit niet doet dan krijg je de USB-kabel niet meer in de connector.

mio_mivue658_wifi_tech365_001

De touchscreen bediening is wat vlotter geworden en dit komt het geheel ook weer ten goede. Doordat onze smartphones en tablet zo snel reageren op een aanraking verwachten we dit van eigenlijk iedere touchscreen. Traag reageren of hard moeten drukken dat accepteren we niet meer. Gelukkig is dit bij de MiVue 658 dik in orde. Wanneer je rijd heb je bij dit model geen constant livebeeld van je camera meer. Wat mij betreft een perfecte aanpassing. Het leid minder af en je hebt nu een extra plek waar je kunt zien hoe hard je rijd. Eigenlijk betrapte ik mijzelf erop dat ik meer op het scherm van de camera keek voor mijn snelheid, dan op mijn instrumenten paneel. Ideaal!

mio_mivue658_wifi_tech365_008

Er zitten allerlei toeters en bellen op de camera, maar eigenlijk gaat het hoofdzakelijk om de kwaliteit van het beeld. Dit model heeft een hogere resolutie dan zijn voorgangers waardoor hij net iets hoger uitkomt dan 1080p. Leuk natuurlijk, maar zoals ik net al schreef is dat eigenlijk niet eens echt nodig. Tijdens een aantal ritten heb ik wat beelden opgenomen op de MiVue 658 zodat je een idee krijgt hoe dit eruit ziet.

mio_mivue658_wifi_tech365_006

Ook dit model is kwalitatief gewoon heel goed, maar kost dan wel €199,99. Best een pittige prijs voor een camera die je toch iedere keer weer van je voorruit moet halen tegen diefstal. Daarentegen moet ik wel zeggen dat de camera’s die je voor een paar tientjes koopt vaak kwalitatief om te janken zijn. De USB-kabel kun je echter er niet zomaar even afhalen, want dan moet de gehele steun eraf. Dit vind ik dan weer minder handig gedaan.

Om je een idee te geven van de foto- en videomogelijkheden die de MiVue 658 je biedt kun je hieronder enkele onbewerkte voorbeelden zien.

Pluspunten

  • Zeer goede kwaliteit video.
  • Kantelbaar scherm door kogelgewricht.
  • Live beeld standaard niet aan.

Minpunten

  • USB-kabel zit vast aan de steun.
  • Accucapaciteit erg beperkt.

Prijs en beschikbaarheid

Je kunt de Mio Mivue 658 WiFI per direct verkrijgen voor een adviesprijs van €199,99. Je kunt hem onder andere bestellen bij CoolBlue en Bol.com.

 

Martijn

Martijn is naast eigenaar van tech365 ook werkzaam als IT Professional. Zijn passies zijn gadgets, fotografie en alles wat met automotive te maken heeft. Je kunt hem ook vinden als blogger op wielerblog www.lifebehindbars.nl

Gerelateerde berichten

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Back to top button