Je weg vinden op een vliegveld is niet overal even makkelijk. Dit gepaard met een beetje stress omdat je nog snel moet inchecken maakt een vliegveld niet altijd een pretje om rond te lopen. Hoe makkelijk zou het zijn als je gewoon de weg kunt vragen aan een robot, of je kunt laten escorteren naar je gate? Bij LG zien ze er wel brood in.
Met de Olympische Winterspelen in het vooruitzicht heeft het Koreaanse merk een tweetal typen robots ontwikkeld om reizigers te helpen op Seoul’s Incheon International Airport. Het ene model zorgt ervoor dat alles schoon en netjes blijft, alias de schoonmaakrobot. De ander heeft een belangrijke taak als wegwijzer.
Stel je komt voor het eerst op de luchthaven en hebt geen idee waar je moet zijn. Je loop naar een LG robot en vraagt simpelweg waar de weg. De robot geeft aan waar je moet zijn en kan zelfs je vluchtgegevens opzoeken. Hoe handig is dat? Het kan echter nog een tandje beter. Scan je boarding pas bij de robot en hij is zelfs in staat om je te begeleiden naar de gate waar je vliegtuig op je wacht. En dit alles kan voor sommige reizigers zelfs nog in eigen taal. De robot spreekt Koreaans, Engels, Chinees en Japans.
De schoonmaakrobot is ook een slimme rakker. Hij houdt bij welke plekken het meeste onderhoud nodig hebben, slaat dit op in zijn database en berekend zo de meest efficiënte route om te zorgen dat alles schoon en netjes blijft. Hij kan zich dus volledig aanpassen naar de drukte op verschillende plekken op de luchthaven.
Het duurt nog even voordat we op elke luchthaven een heel team van LG’s robots voorbij zien komen, maar het merk richt zich met deze inzet op de verdere ontwikkeling en uitbreiding van de divisie. Als je het mij vraagt duurt het niet meer zolang voordat we overal dit soort robots hebben. De techniek ontwikkeld zich snel en is al in een vergevorderd stadium. De vraag is, zijn wij er al klaar voor?