Automotive

Intel aan de slag voor betere veiligheid connected cars

De tijd dat alleen je computer verboden was met het internet ligt alweer een flink stuk achter ons. Inmiddels zijn er veel automerken die zogenaamde connected cars (een verzamelnaam voor voertuigen verbonden met het internet) bouwen. Super handig natuurlijk, die connectie met het internet voor allerlei diensten en toepassingen, maar het brengt ook een risico met zich mee. Intel gaat zich extra focussen op het veiligheidsaspect van connected cars en wil hiermee een brug slaan tussen veiligheid en innovatie.

Onlangs kwam Chrysler negatief in het nieuws omdat haar nieuwe Jeep kwetsbaar was voor hackers. In totaal moest het merk zo’n 1,4 miljoen auto’s terughalen voor een software update. Niet alleen een dure grap, maar ook een flinke hoeveelheid imagoschade. Onderzoeksbureau Gartner voorspelt dat in het jaar 2020 het aantal connected cars op de weg zo rond de 150 miljoen zal liggen. Hiervan is 60% tot 75% in staat om ook actief webdata te gebruiken, creëren en te delen. De komende jaren worden de connected cars dus ook steeds interessanter voor kwaadwillende.

Intel is bezig met het samenstellen van een groep onderzoekers om de ontwikkeling van connected cars te helpen. Deze groep, met de naam Automotive Security Review Board (ASRB), gaat zich niet alleen bezig houden met de veiligheid van de connected cars, maar stimuleert ook actief de ontwikkeling en innovatie. Om de onderzoekers, onder wie enkele van de ’s werelds beste beveiligingsspecialisten, extra te motiveren wint de diegene die de meeste significante bevindingen publiceert een nieuwe auto. Alle bevindingen van het ASRB worden door Intel openbaar gepubliceerd.

Nieuwsgierig wat hackers bijvoorbeeld met je auto kunnen doen? Check dan onderstaand filmpje over de Chrysler hack.

 

 

 

Martijn

Martijn is naast eigenaar van tech365 ook werkzaam als IT Professional. Zijn passies zijn gadgets, fotografie en alles wat met automotive te maken heeft. Je kunt hem ook vinden als blogger op wielerblog www.lifebehindbars.nl

Gerelateerde berichten

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Back to top button