tech365
Mio_Cyclo200_tech365_002

Handige point-to-point navigatie met de Mio Cyclo 200

Onlangs werd in Duitsland de Eurobike Show gehouden. Dit meerdaagse evenement is het walhalla voor iedere fietsfanaat en vele merken presenteren hier nieuwe producten. Mio was ook van de partij en lanceerde haar nieuwe aanvulling in de Cyclo-reeks, de Cyclo 200.

Mio heeft inmiddels als wat ervaring met fietsnavigatiesystemen. We hebben de populaire Cyclo 300 serie, waar modellen als de Cyclo 300, 305 en 315 onder uitgebracht werden, maar ook de uitgebreide 500 serie. Met de Cyclo 200 kiest Mio ervoor om de fietsnavigatiesystemen nog interessanter te maken voor de consument. Je krijgt namelijk alle handige mogelijkheden die in zijn voorgangers ook te vinden zijn, maar dan met een wat groter scherm en een stuk lagere prijs. Vooral dit laatste is naar mijn mening een goede zet.

Mio_Cyclo200_tech365_002

De Cyclo 200 is net als zijn voorgangers voorzien van een losse houder die je op je stuurt monteert en waarop je het apparaat met een bajonetsluiting vast zet. Je kunt hem dus gemakkelijk van je fiets afhalen. Het enige dat je eigen moet kunnen is het bevestigen van twee tie-wraps en klaar is Kees.

Standaard is de Cyclo 200 al voorzien van Open Street Maps (OSM) kaartmateriaal. Je hoeft niet meer te doen dat het apparaat aan te zetten en je kunt al aan de slag. De menustructuur is eenvoudig opgebouwd en bestaat uit grote knoppen op het 3,5-inch touchscreen. Geen ingewikkelde navigatie, maar gewoon zoals je gewend bent op je smartphone of tablet. Het apparaat is IPX5 gecertificeerd en dus spatwater dicht. Tijdens een flinke Hollandse bui hoef je dus niet bang te zijn dat hij het niet ermee stop.

Mio_Cyclo200_tech365_003

Het werken met fietsroutes kun je op drie verschillende manieren doen op de Cyclo 200. De eerste manier is de traditionele turn-by-turn navigatie. Via GPS weet je de Cyclo waar je op dat moment staat en door middel van een adres of postcode bepaal je het eindpunt van je route. Voordat je daadwerkelijk de navigatie start krijg je nog te zien hoeveel hoogtemeters je zult gaan trotseren op je route. Je kunt hier overigens ook Points of Interest (POI) kiezen als eindbestemming.

Mio_Cyclo200_tech365_001

De tweede optie is het gebruik van Suprise Me optie. Je kiest voor een bepaalde afstand of rijtijd en de Cyclo doet drie voorstellen voor route die hier ongeveer aan voldoen. In de praktijk is meestal 1 route iets korter, 1 ongeveer de afstand/tijd en de derde iets langer. Je kiest de route die je wilt gaan rijden en kunt op pad. De laatste optie is het gebruik van de functie Tracks. Je kunt hier je opgeslagen routes terugvinden die je via de navigatie-functie hebt gereden of alleen hebt opgenomen.

Mio_Cyclo200_tech365_005

Wanneer je liever zelf de controle houdt over de route die je gaat rijden maar toch graag de hulp wilt van de Cyclo om je de weg te wijzen, dan kun je gebruik maken van Mio Share. Routes van mede Cyclo-bezitters of eigengemaakte routes kun je overzetten op het apparaat en vervolgens offline mee verder gaan. Dit is vooral handig wanneer je op een route een aantal punten wilt bereiken, die misschien helemaal niet logisch zijn als snelste of kortste route. Je kunt je routes opslaan op een microSD-kaartje en deze aan in het toestel plaatsen voordat je gaat rijden.

Tijdens het rijden wordt je door middel van pijlen op het scherm en geluidssignalen gewaarschuwd wanneer je een richting moet aanhouden. Net als we gewend zijn in de auto geeft hij ruim van de voren al aan dat er een kruising of afslag aan zit te komen. Rijd je verkeerd, dan loods het systeem je ook weer terug te goede weg op. Helaas zijn de geluidssignalen niet in hardheid aan te passen of in zijn geheel uit te schakelen, want ze zijn nogal aanwezig.

Mio_Cyclo200_tech365_004

Je kunt op de Cyclo 200 geen extra sensoren aansluiten, zoals een hartslagsensor of cadanssensor. Dit is een bewuste keuze en zorgt er simpelweg voor dat de prijs niet stijgt. Wil je dit wel, dan zit je vast aan de duurdere Cyclo 315 of 505. Je gereden snelheid en hoogteverschil wordt wel weergegeven op basis van GPS informatie.

Wat zit er in de doos?

  • Mio Cyclo 200 fietsnavigatie unit.
  • Houder voor bevestiging aan het stuur.
  • Montagemateriaal.
  • AC oplader.

Wat vinden we van de Mio Cyclo 200?

Voor mij was het de eerste keer om met de fietsvakantie van Mio te fietsen. Ik had al eens met de Cyclo 300 gerommeld, maar niet echt gereden. Tijdens een middagzonnetje de Cyclo 200 op mijn nieuwe Sensa racefiets gemonteerd en vertrokken. Het monteren van de Cyclo is trouwens echt doodeenvoudig en houdt niet meer in dan het vaststellen van twee tie-wraps.

Mio_Cyclo200_tech365_006

Het bedienen van de Cyclo 200 heeft wat weg van een smartphone app. Door middel van grote knoppen kies je eenvoudig de gewenste functie. Geen ingewikkelde menu’s of lastige kleine knopjes dus. Vooraf aan het gebruik heb ik wel de helderheid op maximaal gezet, want anders is het met een zonnebril op en een flink zonnetje lastig te lezen. Je raakt er snel bekend met de opties van de Cyclo 200 en hier heeft Mio echt haar best gedaan als het gaat om gebruikersvriendelijkheid.

Mio_Cyclo200_tech365_008

Mijn eerste rit besloot ik op basis ban de ‘Suprise Me’ functie te doen. Ik ging voor een kort rondje en koos voor een rit van ongeveer 25km. Dit vind ik zelf eigenlijk een van de leukste functies, want se Cyclo doet je een passend voorstel voor een rit. De routes die je aangeboden krijgt zijn logisch en komen met een marge goed overeen. Tijdens het rijden krijg je duidelijke instructies, maar begon ik wel al snel een hekel te krijgen aan het harde piep-signaal. De Cyclo maakt je namelijk erg luid duidelijk dat er iets aan komt op je route. Hetzelfde doet hij ook als je afwijkt of verkeerd rijd. Om de paar seconden krijg je een luid piepsignaal dat je moet omdraaien. Dit vond ik persoonlijk erg irritant worden en is helaas ook niet uit te schakelen of in volume aan te passen. Please fix this Mio!

Mio_Cyclo200_tech365_007

De kaarten zijn goed duidelijk en ook het navigeren op basis van een adres ging prima. Tijdens de rit kun je nog de weergave aanpassen als je iets meer van de dashboard gegevens wilt zien. Ik koos dan ook voor de combi van gegevens en kaart. Het berekenen van de route duurt soms wel even, maar dit is geen showstopper. Je doet dit toch voornamelijk voordat je gaat rijden.

Mio_Cyclo200_tech365_010

Wanneer je net als ik graag een fietstocht analyseert nadat je klaar bent dan moet ke we toeneming houden met het feit dat je data standaard niet opgeslagen wordt. Je moet echt bewust kiezen voor het opnemen van de route, anders ben je deze data kwijt.

Let voor het aanschaffen van de Cyclo 200 wel goed op de beperking van het apparaat. Je kunt namelijk geen extra sensoren,zoals bijvoorbeeld een cadanssensor of hartslagsensor, koppelen. Er is ook geen uitbreiding mogelijk waarmee dit wel kan. Alleen de Cyclo 315 en 505 hebben dese mogelijkheden op dit moment. Vind je dit geen probleem, dan heb je voor een leuke mooie prijs een zeer goed werkende fietsnavigatie.

Mio_Cyclo200_tech365_011

Het is ook mogelijk om je gereden routes te delen met andere rijders of routes te importeren in je Cyclo 200. Hiervoor kun je gebruik maken van Mioshare waarmee je kunt zoeken naar routes. Het overbrengen doe je door middel van een microSD-kaart die je vervolgens weer kunt plaatsen in het apparaat.

tech365_mioshare_zwijndrecht

Je kunt de Mio Cyclo 200 fietsnavigatie onder andere bestellen bij Futumshop.nl voor een adviesprijs van €179,95.

Martijn

Martijn is naast eigenaar van tech365 ook werkzaam als IT Professional. Zijn passies zijn gadgets, fotografie en alles wat met automotive te maken heeft. Je kunt hem ook vinden als blogger op wielerblog www.lifebehindbars.nl

reacties

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Privacy opties

Wijzig je voorkeur voor het bijhouden van gegevens op tech365.

Privacybeleid | Sluiten
Instellingen