Als eerste ter wereld combineert Castrol EDGE videogametechnologie met een race ervaring in de reële wereld. Dat gebeurt met een speciale auto en virtual reality technologie. De virtuele omgeving waarin Matt Powers rijd is een door de computer gegenereerde wereld die reageert op de bewegingen van de bestuurder en de auto in realtime. Niet alleen zoekt Powers de limiet op in de game, ook wordt de opgevoerde Ford Mustang Rousch stage 3 flink aan de tand gevoeld.
Voor Powers is het net een videogame waarin hij zich begeeft. Tijdens het rijden op het parcours moet hij uitwijken voor vallende rotsblokken, afbrokkelende grond, steile rotsen en wordt hij geconfronteerd met een ander race-icoon. In de echte wereld moet de Mustang van Powers in staat zijn om met deze invloeden vanuit de racegame om te kunnen gaan. Door een directe verbinding tussen de game en de OBD2-aanaluiting van de Mustang worden alle gegevens van het racebeest direct verwerkt. Castrol gebruikt deze Challenge om te laten zien dat haar Castrol Edge TITANIUM FSTTM olie in staat is om dit soort heftige prestaties te kunnen leveren.
Deze Virtual Drift was ongelofelijk spannend en uitdagend, zoiets heb ik echt nog nooit meegemaakt. Het was echt vet. Alleen al natuurlijk om de nieuwste generatie gametechnologie te mogen ervaren en uitproberen, maar ook om te zien wat dit voor mogelijkheden biedt voor de motorsport in het algemeen, dat gaat ieder voorstellingsvermogen te boven. Ik moest echt vertrouwen op mijn instincten en de wagen. Met de kracht van Castrol EDGE in de motor kon ik er gelukkig wel op rekenen dat de wagen maximaal zou presteren. [Matt Powers]
Techniek achter de racechallenge
De geheel nieuwe technologie achter de beproeving is ontwikkeld door Castrol EDGE en creatieve technologen, Adam Amaral en Glenn Snyder. Door het uitlezen van de gegevens van de interne diagnostics (OBD2data) en externe positie trackingsystemen (GPS en traagheidsmeting), kon het team de gegevens synchroniseren met Powers’ helm, een Oculus Rift DK2. Zo konden ze van een stationaire ervaring – zoals van iemand die op een stoel zit te gamen – een mobiele ervaring maken: een coureur in een rijdende wagen. Dit team is er als eerste ooit in geslaagd om van een echte auto een gigantische gamecontroller te maken, zodat Powers al rijdend over het circuit de werkelijkheid als virtuele wereld via zijn helm kon ervaren.
Alles werd nauwkeurig vastgelegd: van de stuurhoek en het draaien van de wielen tot de dynamische demping en de positie van het gas, zodat Castrol EDGE het voertuig met vrijwel exacte precisie in de virtuele wereld kon simuleren. De Oculus Rift DK2 wordt 75 keer per seconde bijgewerkt. Nieuwe technologie was dus nodig om dat aantal updates te evenaren of te verbeteren om voor Powers een naadloze rijervaring te creëren. Door ervaring en aandacht voor ook de kleinste details kon de Trial tot leven gebracht worden.
Titanium Strong Blackout
De vorige editie van Castrols bijzondere challenge, de Titanium Strong Blackout, was eveneens een flinke test voor mens en machine. Heb je de video nog nooit gezien, dan moet je echt even snel kijken!