tech365
Ford Drone identificatiesysteem

Ford bedenkt slim idee voor identificatie van drones op afstand

Als je aan drones denkt, dan is Ford waarschijnlijk niet het eerste merk waar je aan denkt. Toch is het merk actief betrokken bij drones. Het is tevens het enige automerk ter wereld dat deelneemt in het luchtvaartcomité van de  Federal Aviation Administration (FAA). Maar wat doet een merk dat bekend staat om het bouwen van een Mustang nu eigenlijk met drones?

“Meer dan je zou verwachten. Veel meer!”. Dit is het antwoord op de vorige vraag. Ik wist het zelf ook niet, maar toch wordt er op het vlak van drones flink werk verricht bij Ford. Enerzijds is het merk bezig met het ontwikkelen van een framework voor het identificeren van drones in de nabije omgeving. Anderzijds de toepassing van drones in het dagelijks werk. Het eerste onderwerp is nog steeds iets dat een enorm belangrijke rol gaat spelen. In een verslag van Ford wordt gesproken over een flinke groei in het aantal drones de aankomende jaren. Waar we nu zo’n 1,9 miljoen van deze vliegende vrienden in de lucht hebben, zal naar verwachting in 2020 dit aantal op 4,3 miljoen stuks liggen. Meer dan verdubbeld dus.

Als we drones steeds meer inzetten voor zakelijk doeleinden, dan wordt het ook steeds belangrijker dat er een systeem is voor het handhaven van de regels. Het is immers een ‘ding’ in de lucht, en daar vliegen er straks nog veel meer van. Stel je buurman heeft een speciale drone voor het monitoren van zijn machines op het land. Die gaat niet blij worden als er allerlei drones van de buurjongens in de buurt van zijn drone vliegen. De FAA geeft iedereen die zijn drone registreert een unieke tiencijferige code. Deze code moet vervolgens aanwezig zijn op je drone. Maar als een drone 20 meter boven de grond zweeft, dan heb je niet veel aan het nummer. Ford heeft een voorstel gedaan voor een systeem zonder dat er grote aanpassingen nodig zijn aan de drones.

DJI Mavic Air waarschuwingslicht

De oplossing van Ford is echt ontwikkeld met de gedachte dat er niet allerlei extra hardware moet zijn, of aanpassingen aan het chassis van de drone nodig zijn. Het is een slimme methode welke gebruik maakt van de led-verlichting die je vaak ziet aan de poten van een drone. Bij een DJI drone, zoals de nieuwe Mavic Air, zie je bijvoorbeeld groene en rode verlichting aan de poten, zodat je kunt zien waar je drone vliegt en wat de voor- of achterkant is. Door deze verlichting in te zetten om het tiencijferige identificatienummer in ASCII-formaat, op een bepaalde baud-rate, te versturen, kan dit nummer wel op afstand worden gelezen. Zonder inzet van allerlei extra hardware, meldt de drone zichzelf dus aan de buitenwereld. Ford heeft op basis van Google TensorFlow een decoder ontwikkeld die het identificatienummer vervolgens kan ontcijferen en eenvoudig kan weergeven. Bijvoorbeeld via je smartphone. Is er een drone die overlast veroorzaakt, dan kun je heem eenvoudig rapporteren op basis van zijn digitale “kenteken”. Een aardig slimme oplossing, dacht ik zo.

Voor de oplossing van Ford loopt op dit moment een patentaanvraag. Daarnaast is het nog niet zeker dat de FAA ook daadwerkelijk het idee gaat omarmen. Toch is het wel een goede zet in de richting van een verkeerscontrolesysteem voor drones. Misschien zit niet iedereen hierop te wachten, maar als het aantal drones zo explosief blijft groeien, dan ontkomen we er niet aan. Ben je helemaal drone-gek, dan moet je de ontwikkelingen van Ford zeker even in de gaten houden. Oh, en de Mustang natuurlijk 🙂

Martijn

Martijn is naast eigenaar van tech365 ook werkzaam als IT Professional. Zijn passies zijn gadgets, fotografie en alles wat met automotive te maken heeft. Je kunt hem ook vinden als blogger op wielerblog www.lifebehindbars.nl

Reageer op dit artikel

avatar

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

  Inschrijven  
Abonneren op

Privacy opties

Wijzig je voorkeur voor het bijhouden van gegevens op tech365.

Privacybeleid | Sluiten
Instellingen