Fisker Automotive, was dat niet failliet? Het merk dat de imposante elektrische sportwagen met de naam Fisker Karma ontwikkelde, had een directe concurrent voor Tesla moeten worden. Helaas ging het bedrijf na het uitbrengen van het eerste model al redelijk snel failliet. Het verbaasde mij dan ook toen ik een artikel las over CES waarin de zin: “Fisker EMotion electric car debuts at CES” stond. Kunnen we binnenkort weer nieuwe Fiskers verwachten?
Oprichter en CEO Henri Fisker keert terug naar de startup business. Ditmaal met zijn bedrijf Fisker Inc. Tijdens CES presenteerde Fisker haar nieuwe voertuig, de EMotion. Dit model is opnieuw een elektrische sportwagen, maar wel een flinke. Hij onderscheid zich vooral in de grootte van de cabine. Qua ruimte achterin kun je hem bijvoorbeeld vergelijken met een BVMW 7-serie. En dat is niet misselijk. Het design doet aan de Karma denken. Mooie lijnen en vormen die echt passen bij een sportwagen. Iets exclusiefs, als je het mij vraagt.
De EMotion is voorzien van een flinke 140-kilowatt-uur accu. Hiermee zou de sportwagen een bereik hebben van ruim 600km. Als je de EMotion wil hebben dan moet je nog wel even geduld hebben. De eerste preproductie exemplaren worden niet eerder verwacht dan 2019. De consumentenversie verschijnt pas in 2020. Je krijgt dan wel een 575KW elektromotor (vergelijkbaar met 780pk brandstofmotor), functies voor autonoom rijden en een 0-100 sprint in minder dan 3 seconden. En in plaats van normale vleugeldeuren is de EMotion als eerste ter wereld uitgerust met zogenaamde vlinderdeuren. Ze hebben hem op flinke 24-inch wielen gezet die je ook nog eens kunt upgraden naar full carbon.
Ik vind het in ieder geval goed om te zien dat Fisker opnieuw aan de slag gaat met het bouwen van elektrische sportwagens. De Karma zag er al gaaf uit, en de nieuwe EMotion doet er nog een schepje op. Nu maar hopen dat Fisker Inc een betere toekomst gaat krijgen dan Fisker Automotive had. Voor nu moeten we het nog even doen met de foto’s.