Wanneer je regelmatig over het internet surft ben je vast al eens op een website terecht gekomen waar er een mogelijkheid was tot het aanmelden met social network accounts. Deze snelle manier van aanmelden wordt veelal gebruik in combinatie met een Facebook account, echter zien we dat Google langzaam omhoog schuift op de ladder en een steeds groter deel van de aanmeldingen faciliteert.
Met behulp van de social logins is het niet nodig om de welbekende formulieren in te vullen voor het registreren van een account op diverse websites. Doordat je al in het bezit bent van een social network account, zoals bijvoorbeeld van Facebook of Google, kun je eenvoudig aanmelden met deze gegevens. Dit scheelt veel tijd en moeite, want het account heb je immers toch al en is al gevalideerd.
Volgens Janrain, een bedrijf dat oplossingen op het gebied van social logins biedt, is 90% van de consumenten wel tegen een social login aangelopen en meer dan de helft hiervan heeft dit ook daadwerkelijk gebruikt in het verleden.
Het zal niemand verbazen dat Facebook de meest populaire keuze is voor het gebruik van een social login gezien de enorme hoeveelheid gebruikers wereldwijd. Volgens het onderzoek van Janrain is Facebook goed voor zo’n 45 procent van alle social logins in het derde kwartaal van 2013. Toch zien we dat Google hier langzaam inloopt en haar bereik vergroot, want de 31% social logins die Google in Q3 van 2012 afhandelde zien we verhoogt naar 35% in het zelfde kwartaal van 2013.
De groei van Google’s aandeel van 4% ziet Facebook ten koste gaan aan haar aandeel, want dit is gedaald van 49% in 2012 naar 45% in 2013. De overige spelers op de markt, zoals Yahoo, Twitter, LinkedIn en Microsoft delen gezamenlijk de resterende 20% van het aandeel in de social login markt.
Bron: Statista