Drones en vliegverkeer, een combinatie waar je heel wat rampscenario’s bij kunt bedenken. Dronefabrikant DJI onthult vandaag haar nieuwste drone en die is voorzien van een knap staaltje technologie. Door een slim systeem kan de M200 rekening houden met het vliegverkeer en zijn route hierop aanpassen. Dit voorkomt botsingen en kan mensenlevens redden.
Ja hij kan vliegen en ja hij heeft een viertal flinke rotors. Maar dit is eigenlijk niet heel bijzonder meer. Waar de M200 echt mee opvalt is de mogelijkheid om rekening te houden met aankomende vliegtuigen en helicopters. Bij commerciële vliegtuigen wordt gebruik gemaakt van het zogenaamde Automatic Dependent Surveillance-Broadcast (ADS-B). Door middel van dit systeem kunnen ze rekening met elkaar houden in het luchtruim en weten de verschillende vliegtuigen wie in welke lijn vlieg en op welke hoogte. Een soort digitale verkeersregelaar. DJI een speciale ontvanger op de M200 geplaatst die dit soort signalen ook kan opvangen. Door middel van deze techniek kan de drone zelf besluiten om in een andere lijn te gaan vliegen of zijn hoogte aan te passen om een botsing te voorkomen.
De drone is niet echt geschikt voor de hobby Bob. Het is eigenlijk een product voor de zakelijke markt. Denk hierbij aan het uitvoeren van inspecties aan bruggen of bouwwerken. Hier komt ook weer een nieuwe ontwikkeling om de hoek kijken. Het zogenaamde RTK-systeem. Kort door de bocht zorgt dit ervoor dat de drone op de centimeter nauwkeurige inspecties uit kan voeren op basis van een vooraf bepaalde route. Perfect voor routine controles.
Enkele componenten van de nieuwe DJI M200 kennen we van de Inspire 2. Er zijn dus wat overeenkomsten met dit model. Waar geen overeenkomst in zit is denk ik de prijs. Waar de Inspire 2 zo rond de €3000 zit gaat de M200 hier nog een schepje bovenop doen. Toch is het vanuit zakelijk oogpunt niet eens zoveel geld. Je kunt hem moeiteloos routinematige inspecties uit laten voeren en doet dit keer op keer met uiterste precisie. O, en hij is ook nog waterbestendig.