tech365
vr browsing

Betalen in VR: FinTech en Virtual Reality

Betalen in Virtual Reality, hoe gaan we dat straks doen? Net als in het mobiele landschap zal je straks Apps en in App aankopen willen doen in Virtual Reality. Een paar stappen verder zal je straks ook die leuke schoenen willen aankopen in die leuke Virtuele Boetiek. Maar hoe betaal je dat? Wij zijn er van overtuigd dat de FinTech sector zich hierop zal storten en met antwoorden zal komen.

De FinTech Hype

Om te begrijpen wat in de toekomst de relatie tussen Fintech en Virtual Reality gaat zijn (we plaatsen dit als een stelling omdat we hier stellig van overtuigd zijn) is het goed om eerst te weten wat Fintech nou eigenlijk is. Fintech is een van de meest gehypete termen van de afgelopen maanden, iedereen heeft het erover. Binnen de bankensector is het, naast “Omnichannel”  éen van de sleutelwoorden van de laatste tijd, en minister van Financiën Dijsselbloem wil zelfs een Fintech Ambassadeur of “verbindingsofficier” voor de FinTech sector in het leven roepen.

Ook bij toezichthouder AFM staat FinTech inmiddels goed op de radar, begin 2016 werd er een “Innovatie & Fintech” programma gelanceerd wat is gericht op het ondersteunen van innovatieve partijen in de Financiële sector.

Maar wat is het precies?

Fintech is een eigenlijk een samenvoeging van de woorden”Financieel” en “Technologie”. Deze bedrijfstak bestaat uit bedrijven die technologie ontwikkelen en gebruiken om (kleinere onderdelen) van financiële dienstverlening efficiënter en/of goedkoper te laten verlopen Deze industrie kenmerkt zich door het hoge gehalte aan “Startups” en staat bekend om hun (potentieel) ontwrichtende werking op de traditionele financiële dienstverlening.

Een goed voorbeeld van Fintech is het verschijnsel “Crowdfunding” waarbij ondernemers kapitaal aantrekken van een grote groep, al dan niet particuliere investeerders. (denk aan Kickstarter.com). Een ander voorbeeld vinden we in de vorm van Apps waarmee je, als particulier, eenvoudig geld kan overmaken naar iemand anders (Twyp.com). Fintech richt zich echter niet alleen op het aantrekken van kapitaal, feitelijk is elke vorm van financiële dienstverlening interessant voor deze jonge bedrijfstak. In beginsel zijn de bankensector en het verzekeringswezen primair de sectoren waar Fintech zich op richt (Fintech gericht op het verzekeringswezen staat ook wel bekend als “Insurtech”). Fintech richt zich binnen deze sectoren met name op de kleinere onderdelen of processen waarbij het doel is om deze efficiënter en/of goedkoper te maken. Hierbij kan je denken aan:

  • Financiële informatievoorziening
  • Betalingsverkeer
  • Investeringen
  • Financieringen
  • Advies

Alle overeenkomst vormen zijn hierbij “in scope”, Business 2 Business (B2B), Business 2 consumer (B2C) of Consumer 2 Consumer (C2C), het maakt niet uit. Banken reageren uiteraard op de snelle opkomst van slimme “Fintech Guys” en gaan in snel tempo samenwerkingsverbanden met deze startups aan, kopen ze op of verleiden ze met aantrekkelijke “Fintech Venture Funds”. Je hoeft niet te raden waarom dit is, de traditionele financiële sector heeft er uiteraard alle belang bij om niet op enig moment ondermijnd te worden door wat slimme jongens met een capuchonsweater 😉 Om een idee te geven van de magnitude van de sector: In 2008 werd $930 miljoen geïnvesteerd in Fintech, in 2014 is dit bedrag opgelopen naar $12 miljard! In Europa bedragen de investeringen in 2014  $1,5 miljard waarvan ruim $300 miljoen voor rekening van Nederlandse bedrijven was.

Waar staat FinTech in Virtual Reality?

Dat is eigenlijk een hele lastige vraag, echter als je kijkt naar de opkomst van gelijksoortige digitale revoluties, kunnen we hier wel wat over zeggen.
Een van de grote kansen voor de Fintech sector ligt volgens ons in het vinden van manieren om te betalen in de Virtuele werkelijkheid. We zien dit als meest voor de hand liggend focuspunt waar FinTech zich de komende jaren op zal richten. We nemen dit aan op basis van het voorbeeld van “mobiele aankopen” uit de zeer recente geschiedenis. We gaan hier niet te diep op in maar illustreren dit graag aan de hand van 1 grafiek (voor de volledigheid: de cijfers gaan over totale “App revenue” dus aankoop, advertentie etc. en zijn in miljarden dollars uitgedrukt).

worldwide_mobile-app_revenues1

Grafiek: Statista

Betalen in Virtual Reality zal om deze reden een van de meest voor de hand liggende FinTech focussen voor de komende jaren zijn. Immers gaan we straks in de Virtuele werkelijkheid ook apps aankopen, in App content kopen en virtueel winkelen staat inmiddels ook hoog op het verlanglijstje van diverse grote marktpartijen.

Klantbeleving

Het belangrijkste aspect van elektronisch betalen is de klantbeleving. Immers, als een klant het als lastig of onveilig ervaart om een betaling te verrichten zal hij dit niet doen. Een klant verwacht als hij een betaling doet dat dit makkelijk is, snel gaat, dat zijn gegevens veilig zijn, dat het traceerbaar is, in 1 keer goed gaat en dat er geen verborgen kosten zijn. Het doen van een betaling moet simpelweg geen onderbreking zijn van de “Perfect Customer Journey” (Digital Customer Journey in ons voorbeeld).

Makkelijk en snel betalen in Virtual Reality

Om een betaling in Virtual Reality snel en comfortabel af te wikkelen, zal een klant deze betaling moeten kunnen verrichten zonder dat hij hiervoor zijn “Virtual Experience” hoeft te verlaten. Men moet zich hierbij goed realiseren dat Virtual Reality “Immersive” is. De klant zit op het moment van conversie in zijn Virtuele beleving en wil hier ook in blijven. Als de klant zijn headset af moet zetten en zijn ervaring moet verlaten om actie te ondernemen om een betaling te doen zal dit als lastig worden ervaren, het momentum verdwijnt als sneeuw voor de zon. De klant zal om deze reden waarschijnlijk niet tot aankoop overgaan of de drempel om het nogmaals te doen zal worden verhoogd, een hoog percentage uitvallers met een vol winkelmandje zal het resultaat zijn. Een en ander is via “traditionele” manieren van elektronisch betalen inmiddels wel ondervangen, betalen met iDeal is volledig ingeburgerd en ook betalingen via bijvoorbeeld Paypal worden over het algemeen als erg makkelijk en veilig ervaren door de klant. De klant geeft zijn gegevens en autoriseert hier feitelijk zijn bank mee om het geld inderdaad van A naar B over te schrijven. Maar hoe doe je dat in een omgeving waar je er niet op zit te wachten om ergens in te loggen?

Autorisatie

Als hiervoor al aangegeven: vandaag de dag log je over het algemeen ergens in om een betaling te doen. Dit is in Virtual Reality een stuk lastiger. Natuurlijk kun je middels een virtual keyboard en met behulp van een “Gazing” functie een mogelijkheid tot inloggen aanbieden. In de praktijk betekent dit echter dat de klant via “Gazing” x seconden naar elke letter/cijfer moet kijken om zijn inloggegevens te verstrekken. Nu heb ik persoonlijk bijvoorbeeld een inlognaam voor het internetbankieren welke bestaat uit een zeer significant aantal letters, cijfers en karakters. Overbodig te vermelden dat deze optie niet aantrekkelijk zal zijn, om deze reden zal ik ook al afhaken op het moment dat ik deze betalingsoptie krijg voorgeschoteld.

Oplossingen

De meest voor de hand liggende oplossing zal waarschijnlijk liggen in autorisatie door middel van de stem (met de ING app kan je bijvoorbeeld al betalingsopdrachten middels je stem verrichten) maar ook het gebruik van biometrische gegevens is niet uit te sluiten.
Er zijn al Virtual Reality brillen in de maak die werken met “Iris tracking” (Fove is hier een voorbeeld van) en je kan je voorstellen dat dezelfde camera’s die je iris lokaliseren ook in staat zullen zijn om je iris te scannen.

Naast deze wat geavanceerdere methoden zou het ook kunnen gaan om diensten als bijvoorbeeld Samsung Pay, Google Wallet en dergelijke betaalservices waarbij er een bepaald (gelimiteerd) bedrag beschikbaar is in de Virtuele Wereld. Op deze manier zou een simpelere manier van autorisatie ook mogelijk kunnen zijn, je loopt dan namelijk niet het risico op het verliezen van je totale banksaldo. De uitdaging voor de PSP’s (Payment Service Providers) ligt hierbij in de naadloze integratie in de virtuele ervaring.

Conclusie

Betalen in Virtual Reality wordt groot, we verwachten zelfs: heel groot. Wanneer? Misschien wel sneller dan we denken.. Welke oplossingen de FinTech sector zal aandragen? Het blijft gissen maar we zijn er van overtuigd dat wat we hierboven schreven op enig moment werkelijkheid zal worden. 1 ding staat vast: ook jij geeft ooit geld uit in Virtual Reality.

 

Gastblog geschreven door VRwereld.nl

Redactie

De redactie van Tech365 zorgt iedere dag voor het laatste nieuws op het gebied van Tech, Lifestyle en Trends. Heb je een nieuwstip voor ons? Neem dan gerust contact op via redactie@tech365.nl

Reageer op dit artikel

avatar

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

  Inschrijven  
Abonneren op

Privacy opties

Wijzig je voorkeur voor het bijhouden van gegevens op tech365.

Privacybeleid | Sluiten
Instellingen