tech365
voip header

Bellen via de cloud, hoe werkt dat?

In een wereld waarin de technologische veranderingen elkaar in rap tempo opvolgen, kan het zomaar gebeuren dat je eens iets mist. Dat je opeens mensen hoort praten over een term waarvan je denkt ‘waar hebben zij het nu weer over?’. Bellen via de cloud is zoiets. Wat is die cloud eigenlijk? En hoe kun je hem gebruiken om te bellen?

Wat is ‘de cloud’?

Bijna iedereen zal inmiddels wel over ‘de cloud’ gehoord hebben. Misschien maak je er zelf ook wel gebruik van, of je dat nu weet of niet. Iets opslaan in de cloud betekent eigenlijk niets minder dan iets online opslaan. Voor veel mensen was dit een paar jaar geleden behoorlijk wennen. Tot die tijd waren we gewend alles fysiek op te slaan. We sloegen onze bestanden of foto’s op op onze computer, een tastbaar apparaat. Of we kozen voor een externe harde schijf of USB stick. Allemaal spullen die je vast kan houden, waarvan je wellicht niet met het blote oog kan zien dat je bestanden erop staan, maar die je wel zelf in huis kan houden en op kan bergen.

Een aantal jaar geleden veranderde dit, en gingen we steeds meer opslaan in de cloud, online dus. Het voordeel daarvan is dat de capaciteit bijna oneindig is. Waar een fysieke opslag uiteindelijk een keer vol raakt, zal dat met online opslag niet snel gebeuren. Daarnaast maakt het de opslag ook minder kwetsbaar: een fysieke opslag kan kwijtraken of beschadigd, online blijft deze altijd bestaan en kun je er vanaf iedere plek die je maar zou willen weer bij komen.

Bellen via de cloud

De cloud kan niet alleen worden gebruikt voor opslag, je kunt er ook via bellen. Maar wat is cloud telefonie nu precies? Cloud telefonie, ook wel voip, is vooral iets dat in het bedrijfsleven steeds meer ingeburgerd raakt. Door te bellen via internet stap je als bedrijf over van een normale telefoonlijn naar bellen via internet. Dit heeft vele voordelen. Alles verloopt bijvoorbeeld digitaal, zodat je klanten veel makkelijker naar de juiste persoon kunt doorschakelen. Maar dat niet alleen. Door medewerkers via voip met elkaar te laten bellen, en dus het internet te gebruiken, stel je hen ook in staat om niet alleen met elkaar te praten, maar ondertussen ook bestanden uit te wisselen, bijvoorbeeld. Elkaar spreken wordt op deze manier onderdeel van een veel groter pakket aan communicatiemiddelen, die allemaal met elkaar verbonden zijn. Dit helpt medewerkers, of zij nu bij elkaar in kantoor zitten of aan verschillende kanten van de wereld, om flexibel met elkaar te kunnen samenwerken.

Dit blog is geschreven door Voys.nl

Redactie

De redactie van Tech365 zorgt iedere dag voor het laatste nieuws op het gebied van Tech, Lifestyle en Trends. Heb je een nieuwstip voor ons? Neem dan gerust contact op via redactie@tech365.nl

Reageren

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Privacy opties

Wijzig je voorkeur voor het bijhouden van gegevens op tech365.

Privacybeleid | Sluiten
Instellingen